top of page

גברים מעורבים פי 4 מנשים בתאונות דרכים קשות

פרסומות לרכבים מלהיבות את הקונים ביכולת להגיע מאפס ל-100 קמ"ש בפחות מחמש שניות, למרות שברוב הנסיעות היומיומיות אין בכלל הזדמנות להאיץ כל כך מהר (אם בגלל נהגים אחרים או הולכי רגל ואם בגלל תשתיות ורמזורים לאורך הכבישים). כשהעלתי את השאלה בטוויטר רוב התגובות (בעיקר על ידי גברים) סיפרו על שיפור בחוויית הנהיגה, ועל היכולת לבצע תמרונים טובים יותר בכביש. אף אחד לא תהה אם זה תורם לבטיחות או מגביר את הסיכוי לתאונות דרכים קטלניות.


התגובות לציוץ הזכירו לי מחקר משנת 2022 של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בנוגע למעורבות גברים בתאונות דרכים. נתחיל מהנתון הראשון - 82% מהנהגים המעורבים בתאונות דרכים קשות וקטלניות הם גברים.

לנתון הזה יש הרבה סיבות, חלקן קשורות להתנהגות בכביש וחלקן קשורות לפערים הכלכליים והחברתיים בין המינים, פערים שגורמים לגברים לנהוג יותר שעות ולמרחקים ארוכים יותר באופן כללי. נתחיל עם המידע הסטטיסטי הבסיסי, קרוב ל- 60% ממחזיקי רישיון נהיגה בישראל הם גברים. זאת אומרת שבאופן כללי גברים נוהגים יותר, אבל לא ביחס שדומה למעורבות בתאונות קשות בהן גברים מעורבים ביותר מפי 4.


כשזה נוגע לאופנועים הפערים בין המינים בכלל עצומים, כמעט 90% מבעלי הרישיון לאופנוע הם גברים. חשוב לציין גם שבאופן כללי, אופנועים מעורבים בתאונות דרכים קשות וקטלניות הרבה מעל מספרם היחסי על הכביש.

נעבור לנתונים שקצת יותר קשה לדעת בוודאות מכיוון שאין איסוף של המידע בצורה מסודרת. הנתון הבא מתבסס על סקרים והשוואות למדינות אירופאיות אחרות, כך שהוא לא מדויק, אבל מראה מגמות עקביות. לצורכי עבודה, גברים נוהגים הרבה יותר מנשים. הסיכוי שאישה תסע לעבודה באוטובוס גבוה כמעט פי שניים מגבר. לרוב נשים גם נוטות להשמתמש יותר בתחבורה לא ממונעת (אופניים והליכה). סקרים שונים גם מראים שנשים נוסעות מרחקים קצרים יותר לעבודה מאשר גברים.


מסקנת ביניים - גברים נוהגים יותר מנשים, אבל מעורבים בתאונות קשות וקטלניות הרבה מעבר למספרם היחסי על הכביש.

הזדמנות טובה לדבר על התנהגות בכבישים (מתקשר לעובדה שבעיקר גברים הגיבו לי בפוסט על מהירות תאוצה כמשהו חיובי). סקר מקיף שנעשה במדינות אירופה, כולל ישראל, שאל את המשיבים האם בחודש האחרון הם ביצעו את אחת או יותר מהפעולות הרשומות בגרף כאן למטה. באופן עקבי נראה שגברים נוטים לקחת יותר סיכונים על הכביש.


המחקר של הרלב"ד בדק גם את שיעור התאונות הקשות הנגרמות עקב עבירות תנועה. כדי להציג מספרים מותאמים לפי פלח אוכלוסיה ומגדר, הבדיקה משווה תאונות חמורות ביחס ל-10,000 בעלי רשיון, לפי העבירה שנרשמה לנהג, לפי גיל, מגדר וקבוצת אוכלוסייה. באופן כללי נראה שמהירות הנסיעה יורדת עם הגיל, אך ככל שמתבגרים גברים נוטים לתת פחות זכות קדימה להולכי רגל.


גם בעבירות כמו ציות לרמזורים ולשמירת מרחק בין רכבים אפשר לראות שנשים פחות מעורבות גם בתאונות מהסוג הזה.


לסיכום - נהגים (בעיקר גברים) בטוחים שאם רכב יכול להגיע מאפס למאה ב-3 שניות אז זה אומר שחייבים ללחוץ על הגז כדי להגיע מהר לרמזור האדום הבא. במקרה הטוב הם יחסכו כמה שניות נסיעה, ובמקרה הרע - מישהו אחר ישלם את המחיר וייפגע מהרכב.


יצרנים ימשיכו לשווק רכבים עם פיצ'רים שמסכנים את הסביבה ולכן על הרשויות המקומיות מוטלת המשימה להבטיח שהרחובות לא יאפשרו לנהגים לעשות עבירות. בפוסט שמעבר ללינק אפשר לראות דוגמאות לרחובות מסוכנים שאם קצת חשיבה על בטיחות ועל הליכתיות נהגים היו יכולים לסכן פחות את הולכי הרגל (בעיקר ילדים וקשישים), ואז הרכב אולי יוכל להאי. מהר בתיאוריה אבל התשתית לא אמורה לאפשר להם לעשות את זה.


הנה הקובץ עם המחקר המלא:


research_gender_and_involvement_in_road_accidents (1)
.pdf
הורידו את PDF • 1.16MB

מוזמנות ומוזמנים להצטרף לדיון בטוויטר וגם להירשם לאתר (בתחתית העמוד) כדי לקבל עדכונים על פוסטים חדשים שעולים לאוויר.




123 צפיות0 תגובות
bottom of page