top of page

על אוטומט: למה הצומת בסלמה/שד' ירושלים מסרב לעשות דיאטה למרות הירידה החדה במספר המכוניות?

סיפור קצר שמתאר את ברירת המחדל התכנונית שמעדיפה אספלט למכוניות גם במקומות שלא באמת צריכים אותו.


תנו לי לקחת אתכם לסיבוב בצומת מרכזי בעיר (סלמה פינת שד' ירושלים), שלמרות שבשנים האחרונות מספר הרכבים החוצים אותו קטן בצורה משמעותית, גם אחרי המייק אובר הרציני שעבר, נשאר צומת מסוכן עם הרבה יותר מדי נתיבים.

עד לפני כמה שנים שדרות ירושלים הייתה עורק התנועה הראשי של יפו שחוצה אותה מצפון לדרום. השדרה כללה שני נתיבי נסיעה לרכב פרטי לכל כיוון ודרכה נסעו מכוניות מבת ים עד למרכז תל אביב ולהיפך, ובהתאם - כל הצמתים המתחברים לשדרה נראו כמו צמתים בכביש מהיר: הרבה נתיבים שמחייבים חצייה ארוכה ומסוכנת.


לפני 4 שנים הכל השתנה, בעקבות עבודות ההקמה של הרכבת הקלה נסגרה השדרה לתנועת מכוניות, מה שהוביל לירידה משמעותית בנפחי התנועה באזור. למרות הירידה במספר הרכבים החוצים את השדרה מספר הנתיבים במרבית הצמתים החוצים אותה נשאר זהה. בצומת המדובר רכבים כבר לא יכולים לפנות לשדרה ומספר המכוניות החוצות אותו קטן בצורה משמעותית אך למרות הנתונים המעודדים הולכי הרגל עדיין נדרשים לחצות 4 נתיבי נסיעה מהירים.


2014 - הרבה רכבים צריכים הרבה נתיבים

צומת מוטה רכבים - 16 מ' של חציה מסוכנת

בתמונה מ- 2014 אפשר לראות שלבאים מרחוב סלמה ממזרח יש 3 אפשרויות: נתיב לפניה צפונה לשדרה, נתיב פניה לדרום ועוד נתיב אחד למערב - 2 נתיבים שחוצים את השדרה. למגיעים ממערב הייתה אפשרות לפנות ימינה לשדרה דרך הנתיב הימני ועוד 2 נתיבים החוצים את שדרה לכיוון מזרח. בצומת נסעו הרבה מאד מכוניות וכשהולכי הרגל רצו לחצות את השדרה נאלצו לעבור 4 נתיבי נסיעה, מה שהוביל לדי הרבה תאונות, חלקן קטלניות.

כל זה קרה בזמן שלרמזור היו רק שני מצבים:

1. ירוק להולכי רגל ואדום למכוניות.

2. אדום להולכי רגל וירוק למכוניות.



2023 - המכוניות נעלמו אך הנתיבים עדיין איתנו

2023 - הרבה פחות רכבים ועדיין נותרו 16 מ' של חציה

נקפוץ בזמן לשנת 2023, בצומת נוסעות עכשיו גם רכבות קלות על 2 מסילות ובשדרה נסלל שביל אופניים שמשרת המוני רוכבים מדי יום (חלקם על כלים חשמליים המגיעים במהירות גבוהה למדי). אם בעבר היו לרמזורים רק שני מצבים עכשיו כבר יש רמזור למכוניות, רמזור לרכבות, רמזור אחד לאופניים ועוד רמזור להולכי הרגל - מה שהופך את הצומת הזה למאד מורכב ומבלבל. בעוד כמה שבועות יפתח הקו האדום ולתחנה שנמצאת ליד הצומת יגיעו הרבה יותר הולכי רגל פגיעים, סביר שחלקם ירוצו לתחנה מעבר לכביש, כפי שנוטים לעשות אנשים שממהרים לתפוס את התחבורה הציבורית.



למורכבות הזאת יש מחיר: הצומת הפך להיות יותר מסוכן כי המורכבויות והבלבול גדלו. אז למה לא לנצל את השיפוץ בשדרה כדי להקטין את הסיכון המיותר עבור מי שיחצה את הכביש?


ארבעה נתיבים הופכים לשניים (במקום הלא נכון)

היום מכוניות כבר לא יכולות לפנות לשדרה ובמקום 3 אפשרויות לכיווני נסיעה, הנהגים נותרו עם אופציה אחת בלבד - לנסוע ישר. השינוי אמור היה להשאיר אותנו עם 3 נתיבים לכל היותר: שניים למזרח כמו שהיה בעבר ורק אחד למערב, מכיוון שהאופציה לפניה דרומה התבטלה. אבל אם תסתכלו בתמונה תראו שאת השדרה עדיין חוצים ארבעה נתיבים.


אפשר כמובן להגיד שעכשיו, במקום הרכבים הפונים יש יותר רכבים שנוסעים ישר, אבל זה ממש לא המצב. פחות מ- 100 מ' ממערב לצומת 4 נתיבים הופכים ל- 2 גם ככה. אז למה לא לצמצם את מספר הנתיבים כבר לפני הצומת וככה לאפשר להולכי רגל חציה הרבה יותר מהירה ובטוחה? בדרך כלל מוסיפים נתיבים כשרוצים להגדיל את קיבולת הרכבים על הכביש, אבל בצומת סלמה הקיבולת לא גדלה, היא קטנה בצורה משמעותית (אין רכבים שפונים והקיבולת לנסיעה למערב וממערב נשארה זהה - נתיב אחד לכל כיוון).

רחוב סלמה - ארבעה נתיבים הופכים לשניים

כשהרבה רכבים נוסעים על כביש מרובה נתיבים הם לרוב נאלצים לנסוע לאט בגלל העומס בכביש. כשהכביש מתרוקן אז מעט הרכבים שנותרו יכולים לנסוע הרבה יותר מהר, וללא הפרעה. הסיכוי שהולך רגל יהרג מפגיעה של רכב ב-50 או 60 קמ"ש גבוהה במאות אחוזים מאשר פגיעה במהירות של 30 קמ"ש ופחות, ובאופן כללי נהגים עושים פחות תאונות במהירות איטית כי יש להם זמן לבלימות במקרי חירום. ואם נחזור אל הצומת, אז עכשיו הוא כמעט תמיד פנוי כי יש עליו פחות רכבים, אך הנתיבים הרבים מעודדים נסיעה מהירה. הנתון הזה בשילוב הגידול במספר הולכי הרגל גורמים לכך שזה רק עניין של זמן עד שתתרחש כאן תאונה קטלנית.


העירייה 'עשתה' פיילוט לצמצום הנתיבים והוא הצליח אבל ההרגלים הישנים שוב ניצחו

בלי להתכוון העירייה עשתה ניסוי של כמה חודשים לצמצום הנתיבים, אבל לא מחשבה על הולכי הרגל ו/או בטיחות בדרכים הן שהובילו את הניסוי. במשך כמה חודשים עבדה בצומת חברת מי אביבים כדי לשדרג את צינור המים ברחוב, מספר הבניינים החדשים באזור גדל ואיתו הגיע הצורך לשדרג את התשתיות התת קרקעיות באזור. לצורך החפירה ביטלו בצומת נתיב אחד לכל כיוון ולמרות שנותר רק נתיב אחד לכיוון התנועה באזור לא קרסה ולא נוצרו שם עומסים חריגים. בימים אלה מתבצעות בצומת עבודות נוספות, אך גם בסופן יחזרו הנתיבים המסוכנים.


בזמן העבודות של מי אביבים נותרו רק שני נתיבים לחציה.

אחד החששות בצמצום נתיבים והרחבת מדרכות היא שהפעולה תוביל לפקקים נוראיים, ולפעמים באמת אפשר להבין את החשש הזה ואת העיריות שמבינות לליבם של הנהגים הסובלים בפקקים. אבל במקרה הזה כבר נעשתה הבדיקה והתוצאות היו חיוביות, אף נהג לא נפגע. גם בלי הפיילוט אפשר להבין שצמצום הנתיבים 100 מ' לפני הצומת במקום 100 מ' לאחריו לא ישנה כלום בקיבולת של הכביש, הרי גם ככה הסיבה שבגללה היו הרבה נתיבים היא בגלל הפניות לשדרות ירושלים שהתבטלו.


חוסר עקביות במדיניות: העירייה כן דואגת לרווחת הולכי הרגל במקומות הרבה יותר מורכבים

לפני כמה חודשים הסתיימו העבודות לשיפוץ רחוב יהודה הלוי, כדי להרחיב את המדרכות ולהוסיף שבילי אופניים העירייה הפכה כביש מהיר של 8 נתיבים לכביש צר עם 3 נתיבים בלבד. מדובר על חלק מפרויקט הדגל של העירייה בשנים האחרונות: פרויקט שדרת הקריה, שמטרתו הפיכת הכבישים בבגין, המסגר ויהודה הלוי לרחובות בקנה מידה אנושי, עם הרחבת מדרכות, נטיעות עצים והוספת שבילי אופניים רחבים. מדובר על 3 נתיבי התנועה הראשיים של מרכז תל אביב ועליהם נוסעים מדי יום אלפי מכוניות.

המסקנה המתבקשת היא שהעירייה יודעת מה צריך לעשות, ואכן בפרויקטים גדולים העירייה משקיעה מאמצים אדירים כדי לשפר את המרחב הציבורי עבור הולכי הרגל. הבעיה מגיעה דווקא בפרויקטים הקטנים, היכן שחלק גדול מהפעולות נעשות "על אוטומט". לפני השיפוץ היו ארבעה נתיבים אבל הדגש בשיקום שדרות ירושלים היה על הרכבת הקלה, והצרכים של הולכי הרגל כנראה נשכחו.


הסיבה לכך ידועה: על כל פרויקט שמצמצם קצת את המרחב של המכוניות בעיר מתקבלות הרבה תלונות ומחאות מנהגים שמספרים על כמה קשה לנהוג בעיר. הולכי רגל לרוב לא יודעים להפעיל את אותה עוצמת מחאה על זמן חצייה ארוך מדי שעלול לסכן אותם בדרך. וככה העירייה נמנעת מפעולות שעלולות לעורר מחאה.

התוצאה: העדפה לרכבים היא הפעולה האוטומטית גם במקומות עם תנועה מוטורית מצומצמת.

רשויות מקומיות כל כך מפחדות לפגוע בנהגים, עד כדי כך שהן מוכנות לסכן הולכי רגל רק מחשש לפקקים (שבמקרה הספציפי הזה לא מגיעים). בכל מקום שלא מסתכלים רואים כבישים רחבים ומסוכנים, גם שאין בכך צורך. מוזמנים לחזור לדוגמה שלי על רחוב לוי אשכול, שלמרות שיש בו מחצית מכמות המכוניות שנוסעות על דרך נמיר הסמוכה, הוא מכיל בדיוק את אותו מספר נתיבים.

ברחוב לוי אשכול נוסעות מחצית ממספר המכוניות מאשר בדרך נמיר ולמרות זאת מספר הנתיבים זהה

צומת סלמה/שד' ירושלים לא לבד

המקרה המוזר של צומת סלמה לא חריג בשדרות ירושלים. זה קורה בצמתים נוספים, למרות ירידה משמעותית בכמות המכוניות מספר הנתיבים נותר זהה. הכבישים ביפו מאד מסוכנים - נהגים נוסעים הרבה מעל המהירות המותרת, ואליהם מצטרפים גם המון כלים חשמליים מסוכנים ולא חוקיים. לעירייה אין סמכויות אכיפה בכבישים ומשטרת התנועה כמעט לא נוכחת (בעיר ובכלל). כשהאכיפה כמעט ולא קיימת זה חשוב שבעתיים להשקיע בתשתיות בטוחות.


גם בצומת יהודה הימית היו מספר תאונות קשות ברחוב, וגם כאן ההזדמנות פוספסה ונותרו 4 נתיבים לנסיעה מהירה:

ברחוב הבעל שם טוב (הבעש"ט) נותר מספר נתיבים זהה לחציית הולכי רגל, למרות שמדובר על צומת גישה לתחנת רק"ל. מספר הנתיבים נותר זהה, למרות שגם כאן, 100 מ' לאחר הצומת שני נתיבים הופכים לנתיב אחד, ונתיב החניה בוטל.

הרגלים קשה לשנות - אבל עם קצת מאמץ וקצת יותר חשיבה על בטיחות הולכי הרגל גם פרמידות אפשר להפוך

לסיכום, עיריית תל אביב עובדת קשה כדי לשפר את המרחב להולכי הרגל בעיר. בפרויקטים הגדולים תמיד יורדים לפרטים הכי קטנים, וכמעט תמיד אפשר לראות איך הולכי הרגל ורוכבי האופניים מקבלים עדיפות. אבל דווקא בשגרה, בביצוע פרויקטים קטנים, ההרגלים הישנים מנצחים. דמיינו שבמקום חציה של 4 נתיבים מסוכנים ברחוב סלמה נצטרך לחצות רק 2, בזמן שהמכוניות יהיו חייבות להאט לפני הצומת. אפילו עצים לשיפור רמת החיים אפשר להכניס במקום השטח שהתפנה, וככה כולם ירוויחו בזמן שאף נהג לא נפגע.

כדי שנוכל להנות מצומת הרבה יותר בטוח אנחנו צריכים להתחיל לדרוש מהעירייה לדאוג לבטיחות שלנו. ככל שנדע לדרוש מהם שינויים, ככה גם ההרגלים הישנים ישתנו והאוטמט לרכב יהפוך לאוטומט עבור אנשים. מוזמנים לפנות לאגף התנועה של עיריית תל אביב בלינק הזה ולבקש מהם להפוך את צומת סלמה ושדרות ירושלים ליותר ידידותי ובטוח להולכי הרגל ומשתמשי התחבורה הציבורית. כל שנדרש הוא להקדיש 2 דקות למילוי הטופס באתר (בשדה הכתובת צריך לכתוב "דרך שלמה 1"). בואו נעזור לעירייה להתעשת לפני ההרוג הראשון שיפגע מרכב שנוסע במהירות גבוהה. מתחת לתמונה מצורפת הצעה לטקסט שאפשר לכתוב בפניה, מוזמנים להעתיק או לכתוב הודעה אישית ברוח הדברים:

שלום,

בצומת סלמה ושדרות ירושלים הצטמצם מאד נפח התנועה. אנא דאגו לצמצם את מספר הנתיבים הנדרשים לחציה של הצומת על מנת לשמור על בטיחות הולכי הרגל ומשתמשי התחבורה הציבורית בדרך לתחנת סלמה של הרכבת הקלה.


 מוזמנים להגיב כאן או להצטרף לדיון בטוויטר:




166 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page