top of page

מעונות סטונדנטים ברמת החייל - צעירים מחפשים פתרון דיור זול בזמן שחברי מועצה מתעקשים ליקר את הבנייה

עודכן: 4 בדצמ׳ 2022

לאחרונה נמנע עוול תכנוני שאם היה יוצא לפועל היה גורם להתייקרות מסיבית של בניית מעונות הסטודנטים החדשים בת"א לצד פגיעה בהליכתיות במרחב הציבורי והנצחת העדיפות לרכב הפרטי. זה סיפור על מקבלי החלטות שבטוחים שכולם נוהגים לכל מקום גם אם אין להם רכב. ויש מקום לאופטימיות: דעתם לא התקבלה.

הדמיה למעונות הסטודנטים ברחוב עטרות 16, תל אביב. אדריכלית: רבקה זנגורי

לפני שבועיים אישרה הוועדה המקומית בתל אביב תכנית בניה למעונות סטודנטים ברמת החייל: כ-40 דירות לסטודנטים ו-2 מעונות יום עבור המשפחות הגרות בשכונה. בבניין יגורו צעירים וצעירות הלומדים באוניברסיטת תל אביב או באחת מהמכללות הרבות בעיר. לרוב מדובר בסטודנטים שמחפשים פתרון דיור איכותי וזול כדי לא להוציא הרבה כסף על דירות יקרות במרכז העיר.

רוב הסטודנטים בעיר חיים ללא מכונית והשכונה נגישה מאד בתחבורה ציבורית

במרחק 5 דקות הליכה מהמעונות נמצאת תחנת הקו הירוק של הרכבת הקלה. עד שיאוכלס הבניין הרכבת כבר כמעט תהיה מוכנה והיא תאפשר לסטודנטים להגיע לאוניברסיטה תוך 10-15 דקות בתחבורה ציבורית נוחה, מהירה ובתדירות גבוהה. הקו גם מחבר את השכונה לשתי תחנות רכבת ישראל, למקרה שהסטונדטיות רוצות לקפוץ לבקר את ההורים בסופי שבוע.

במרחק הליכה קצר עוברים עשרות קווי אוטובוס תדירים כמעט לכל מקום במטרופולין. השכונה גם מוקפת בשבילי אופניים שמחברים אותה לכל מקום בעיר. לסטודנטים שיגורו שם יש נגישות לשלל אמצעי תחבורה שפעם יכולנו רק לחלום עליהם.


כשאני הייתי סטודנט חציתי את כל העיר מפלורנטין לאוניברסיטה ברכיבה, בזמן ששבילי אופניים כמעט ולא היו קיימים. גם רוב האנשים שלמדו איתו הגיעו גם הם בתחבורה ציבורית או אופניים. מאז עברו כבר כמה שנים, תשתיות הרכיבה ושירות התחבורה הציבורית בעיר השתפרו בצורה משמעותית.

התחבורה הציבורית ושבילי האופניים משתפרים בזמן שהנהיגה בעיר הופכת לבלתי נסבלת. למה יש חברי מועצה שרוצים להוסיף עוד מכוניות לפקקים?


התכנית אומנם אושרה ללא חניה בסופו של דבר, אבל כדאי להתעכב על ההתנגדויות של חלק מחברי הוועדה, ובינהם גם כמה מסגני ראש העיר.


למרות שלסטודנטים שיגורו בבניין יש הרבה אפשרויות נסיעה, חלק מחברי המועצה התנגדו לרעיון שיקום בניין בעיר ללא חניה. אם ההתנגדות הייתה מתקבלת אז עלויות הבנייה היו עולות בצורה משמעותית ומייקרות מאד את המגורים (עלות הקמה של חניה תת קרקעית עומדת על כ-150,000 ש"ח למקום חניה אחד!).


הכניסה לחניון גם הייתה פוגעת ברחוב והורים שהיו לוקחים את ילדיהם למעון היו צריכים לפנות את הדרך למכוניות שחוצות את המדרכה הצרה שיש בשכונה. במקום חזית יפה של בניין היינו מקבלים רמפת כניסה שהייתה מונעת את הקמת מעונות היום.

תמונה להמחשה שנלקחה מפרויקט אחר. התמונה אינה קשורה לתכנית הזו אבל היא ממחישה את הרעיון:

הבניין החדש נמצא בלב שכונת מגורים שקטה ולכן לא ברורה ההתעקשות של חלק מחברי המועצה להכניס לרחוב עוד תנועת מכוניות. אל המעונות בבניין יגיעו ילדים מכל רחבי השכונה. אל המקום מובילים שבילי הליכה מוצלים מכל רחבי השכונה, ומכוניות נוספות רק יפגעו בשקט ובבטחון הילדים בדרך לגן.

הבניין ממוקם לצד רשת שבילי הליכה ובנגישות גבוהה לתחבורה ציבורית.

איך הייתה משפעה רמפת כניסה לחניון על הרחוב הקטן?

בדיון טענו חלק מחברי המועצה שגם הגננות שיעבדו במעונות היום בבניין צריכות חניה. יש להם טיעון מוצדק שבגלל מחירי הדיור הגבוהים לגננות קשה לשכור דירה בעיר ולכן הן צריכות לבוא במכוניות ממקומות מרוחקים. החניה תאפשר לגננות הגעה נוחה אבל תייקר מאד את עלויות הבנייה והמגורים בעיר. אם העירייה רוצה גם להוריד מחירים וגם לאפשר חניה, היא תמיד יכולה להקצות 4-5 מקומות חניה שהיום צבועים בכחול לבן ולהקצות אותם במיוחד לגננות בבניין, כמו שהעירייה עושה עבור חניות אוטו-תל ברחבי העיר.

לחלק גדול מנבחרי הציבור שלנו קשה לדמיין שבתל אביב חיים לא מעט אנשים ללא רכב, בקרב הסטודנטים מספר המחזיקים ברכב הוא נמוך עוד הרבה יותר. הקמת חניון היתה מעלה את מחיר הדירות לסטודנטים שרק מחפשים איפה אפשר לחסוך הוצאות. החניון גם היה פוגע ברחוב ובחזית הבניין, ובכלל, אם נתעקש להרגיל את הסטודנטים שחייבים לנהוג לכל מקום אז גם הם יאריכו את הפקקים לשאר הנהגים.


עבור רוב מקבלי ההחלטות שצמודים לרכבם הפרטי בעיות התחבורה בעיר מסתכמות במצוקת חניה ופקקים. אך נראה שהם לא מבינים שהפתרונות שהם מציעים רק יגדילו את מספר המכוניות בעיר.
אם חלקם ישתמשו בתחבורה ציבורית או ירכבו על אופניים מדי פעם הם יגלו שתל אביב ברוב המקרים יותר נעימה ונוחה כשלא נוהגים בה.

הערה קטנה לסיכום

אפשר היה לצמצם עוד קצת את כמות הנהיגה בעיר אם בשכונות מגורים מנומנמות היו מאפשרים הקמה של חנויות קטנות ומקומיות בפינות של רחובות. ואם כבר מקימים בניין לסטודנטים היה נחמד אם לשכונה גם הייתה מתווספת חנות קטנה. השכונות שמצפון לירקון מאופיינות בבנייה פרברית של שכונות מגורים. התושבים שלה תלויים ברכב פרטי בין היתר, כי אין בשכונות מספיק עירוב שימושים וכל דבר שתושבים רוצים נמצא בכלל במקומות אחרים.


מזמין אתכם לצפות בסרטון מצוין על חשיבות המסחר השכונתי גם בשכונות מגורים פרבריות:


מוזמנות ומוזמנים להשאיר תגובות או להצטרף לדיון בטוויטר



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page