top of page

פולואפ 'שכונה בשבוע' - שכונת רמת הנשיא בבת ים

עודכן: 3 ביוני 2022

גם השבוע עשיתי פולו-אפ למדור "שכונה בשבוע" של דה מרקר - הפעם שכונת רמת הנשיא בבת ים. במדור מתאר תושב המקום שכונה קהילתית שהכל בה קרוב: רכבות, תח"צ, מרכזים מסחריים ו-15 ד' הליכה לים. כל הטוב הזה מתנקז לרחובות שאומרים "עזוב, כנס לאוטו". שרשור על תכנון רחובות עירוניים.

הקניון נמצא מעבר לכביש ויש כמה בתי ספר בתוך השכונה. התחנה של רכבת ישראל ו-2 תחנות של הקו האדום נמצאות במרחק של 5 דקות הליכה. בעתיד מתוכננות באותו רדיוס גם 3 תחנות מטרו לבקעת אונו ולמרכז תל אביב. בכל יום עוברים בשכונה 950 (!) אוטובוסים לעשרות יעדים. אז למה כשיורדים לרחוב, הוא נראה ככה:


בשכונה גרים כ-10,000 תושבים ובעתיד היא צפויה להכפיל ואף לשלש את עצמה. יש כאן 18 בתי"ס וגני ילדים. אזור התעשייה עתיד להפוך למרכז תעסוקה, תרבות ובילוי. בלב השכונה פארק גדול עם מגדל מים לשימור. בקיצור, חיים ויחיו כאן לא מעט אנשים. בואו נדבר על הרחובות הראשיים שכולם עוברים בהם.


אלי כהן וכ"ט בנובמבר הם רחובות רחבים (28 מ' כמו בשד' נורדאו ת"א) אבל 70% מהם מוקצה לרכבים. המדרכות צרות ושטח רב מבוזבז על אי תנועה שנותן לנהגים תחושת ביטחון ומעודד נסיעה מהירה ורועשת. נהגים שנכנסים ויוצאים מחניות מעכבים את תנועת האוטובוסים. אופניים הם כבר מותרות לאמיצים.

אז מה האפשרויות? אפשרות אחת היא להצר את הנתיבים ולוותר על אי התנועה. בשטח שיתפנה אפשר לנטוע שדרה עם 2 רצועות עצים ולהוסיף שביל אופניים מופרד שיאפשר רכיבה בטוחה גם לילדים וישחרר את המדרכות מקורקינטים ואופניים חשמליים.


אפשרות שניה: ברחוב אלי כהן עוברים 950 אוטובוסים ביום שראוי לפנות להם מקום. את המדרכות אפשר להרחיב ולהוסיף שורת עצים ושביל אופניים. אומנם ויתרנו על עשרות מקומות חניה אבל איפשרנו להמוני משתמשים אחרים ליהנות ממגוון אמצעים מהירים ובטוחים.


אפשרות שלישית: אם מפנטזים ורוצים להראות לאנשים שאלה האמצעים שאנחנו מעודדים, אז אפשר לגמרי לוותר על הרכב הפרטי ולהפנות אותו לרחובות מקבילים. לנהגים יש הרבה אופציות, אבל סביר שחלק מהנהגים יעדיפו לעבור לתח"צ או לאופניים אם הרחובות יעודדו את זה באמצעות שורות של עצים ותח"צ חשמלי.


האופציות האחרונות ניתנות למימוש אם מוותרים על חניות. כיום שטח עילי גדול מהשכונה מוקצה לחניה שבעתיד מתוכננים להיות מוחלפים בחניונים תת קרקעים רבים בבניינים חדשים. אם הכל קרוב אז חשוב לעודד אפשרויות התניידות אחרות, זה אפשרי רק באמצעות איזון הוגן יותר בין כלל המשתמשים ברחובות



בת ים מכפילה את עצמה ויש בה נגישות למגוון אמצעי תחבורה (רכבת, רק"ל, מטרו ואוטובוסים) אין סיבה שהתושבים לא יהנו מסביבה עירונית נעימה ובטוחה כשהכל נמצא במרחק הליכה, גם חוף הים. בין מצב הרחובות היום להצעות שלי יש עוד אפשרויות אחרות, רק חשוב לזכור עבור מי מתכננים.


אגב הליכתיות ברמת הנשיא - כבר עשיתם שביל הולכי רגל שחוצה את כל השכונה ומאפשר הליכה שלא ליד כבישים, אז למה לא לעשות גם מעברי חציה? במקום זה הולכי רגל נאלצים להאריך את המסלול בעוד 350 מ' או להסתכן בחציה מסוכנת בין חניות, בלי זכות קדימה וללא שדה ראיה.






פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page