top of page
תמונת הסופר/תאלון סיגלר

כשהפרסום לנוסעים מתעלם מהנוסעים

בחודש האחרון בוצעו מספר שיפורים משמעותיים בשירות התחבורה הציבורית באזור השרון והמרכז. אלה חדשות מצוינות, אבל למעט כמה הודעות יח"צ שלא מספרות הרבה, לא מצאתי פרסומים סבירים על השדרוגים החדשים.

פוסט על רשויות מקומיות, חברות אוטובוסים ומשרד התחבורה שמפרסמים תחבורה ציבורית מבלי להבין מה הנוסעים רוצים לדעת.

מפת קווי השרון ששודרגו משתי נסיעות בשעה ל-5 נסיעות בשעה

את מי הקווים משרתים?

בשנים האחרונות קווי אוטובוס שיצאו מערי השרון לכיוון תל אביב יצאו רק פעם או פעמיים בשעה ולכן לא היוו חלופה אטרקטיבית לאנשים שרוצים לנסוע מרעננה או כפר סבא לרמת השרון, הרצליה, הוד השרון ותל אביב. לפני כשבועיים במשרד התחבורה תיקצבו תגבור של הקווים ועכשיו הם נוסעים 4-5 פעמים בשעות השיא. עבור תושבי השרון מדובר בשיפור משמעותי ועכשיו במקום להתאים את עצמם לזמני הנסיעה של הקווים הם יכולים להיות יותר ספונטניים כשהם יוצאים מהבית. במקום אוטובוס כל חצי שעה או שעה יש עכשיו אוטובוס כל 12-15 דקות.


קווי האוטובוס המשודרגים עוברים במוקדי ביקוש משמעותיים, ככה שפוטנציאל השירות שלהם מאד גדול. קו 249 יוצא ממרכז כפר סבא דרך רחוב ויצמן לתחנת הרכבת ולמרכז הוד השרון. משם האוטובוס נוסע בנתיבי העדפה (מסומנים בכתום) ועוקף את הפקקים בדרך רמתיים וכביש 5. בתל אביב הוא עובר בסמינר הקיבוצים, סבידור ואזור התעסוקה הגדול ברחוב בגין ועד לתחנה המרכזית בתל אביב.


קווים 47 ו-48 מחברים את תושבי רעננה לאזור התעסוקה בצפון העיר ולשתי תחנות הרכבת, משם הם נוסעים דרך מרכז הרצליה לתל אביב דרך מכללת אפקה ופארק הירקון לאזור התעסוקה בבגין (47) או למרכז תל אביב ולחוף הים (48).


למרות התדירות הנמוכה בה הם נסעו עד עכשיו הם הסיעו ביחד כמעט 40,000 נוסעים מדי שבוע. בעוד שלושה חודשים כשיתפרסמו הנתונים העדכניים יהיה מעניין לבדוק כמה נוסעים הצטרפו לקווים המשודרגים.

את הנוסעים בתחבורה הציבורית מעניינים 3 דברים:

  1. איפה האוטובוס נוסע?

  2. מתי הוא יגיע לתחנה?

  3. כמה זמן תימשך הנסיעה?


אף אחד מ-3 אלה, לא מופיע בפרסומים על שיפורים בתחבורה הציבורית

שיפור תדירות לבדו לא מספיק כדי למשוך נוסעים לתחבורה הציבורית, כל שכן, אם הנוסעים הפוטנציאליים לא מכירים בכלל את השירות הקיים. אם בעיריות ו/או במשרד התחבורה רוצים למשוך נוסעים חדשים לתחבורה הציבורית אז כדאי להם לזכור שאת הנוסעים לא מעניינים טקסטים ארוכים ו/או תמונות יח"צ גנריות שלא אומרות כלום. אם הרשויות רוצות להילחם בפקקים ולגרום לאנשים לוותר על נהיגה לטובת שימוש בתחבורה ציבורית משודרגת אז כדאי שיראו לאנשים איך השירות החדש עוזר להם בחיים.



עיריית רעננה פרסמה הודעת טקסט ארוכה ותמונה של כמה אוטובוסים עומדים בחניה. אין בהודעה מידע משמעותי או בשורה לנוסעים, לא על מסלול הנסיעה ולא זמן ההמתנה המקסימלי הצפוי בתחנה. נראה שמי שכתב את המודעה לא מסתכל על התחבורה הציבורית מהעיניים של הנוסעים. אף אדם שרוצה לנסוע להרצליה או לתל אביב לא יפתח מחשבון כדי להבין אם תוספת של 64 נסיעות ביום זה אומר שהאוטובוס הבא יעבור בעוד 10 דקות או בעוד שעה. דמיינו את שטראוס משיקה מילקי חדש ועולה פרסומות על זה שמעכשיו היא תייצר 50 משטחים במקום 20, את מי זה מעניין?


הפרסומים של עיריית כפר סבא, הרצליה, הוד השרון ורמת השרון לא היו טובים יותר. גם משרד התחבורה וחברת מטרופולין שמפעילות את השירות הסתפקו בהודעת יח"צ כללית על תוספת שירות בקווים ספציפיים בלי לצרף מפה ובלי לספר מתי האוטובוס הבא יגיע לתחנה. "כן כן... יותר נסיעות" הם כתבו במודעה, אבל מאיפה ולאן האוטובוסים נוסעים? זה כבר באחריות הנוסעים לגלות. או ניחוש פרוע יותר: לא מעניין אותנו מה מעניין אתכם.

פרסומים כאלה אולי עוזרים לאותם אנשים שכבר נוסעים בתחבורה הציבורית, אבל אם אנשים לא יודעים איזה אוטובוס אטרקטיבי נוסע להם מתחת לבית אז אין שום סיכוי שהם אפילו ינסו את השירות החדש (והמצוין).


עיריית ראשון לציון: קו 100 החדש? הוא מגיע לעיר וחוץ מזה אין לנו יותר מדי מושג



לקווי השרון עוד יש קהל נוסעים קיים והם אולי יכולים להסתפק במידע חלקי על תדירות משופרת. בעיריית ראשון לציון קיבלו קו חדש לגמרי שעוד אין אדם אחד בעיר שנסע במסלול שלו ומכיר את הקו. במקום מידע בסיסי לנוסע חסכו על מעצב ונתנו לAI להמציא אוטובוס חללי שנוסע ברחוב ניו יורקי מדומיין.


במידע הכתוב אין טיפת מידע על תדירות (לכתוב תדירות גבוהה זה לא מספיק כי גובה זה עניין יחסי) ואפילו לא טקסט קצר על השכונות בהן הקו נוסע. אם הנוסעים הפוטנציאליים רוצים לנסות את הקו החדש אז העירייה מפנה אותם לגורמים אחרים כדי לקבל מידע קצת יותר משמעותי.

ראשון לציון זאת עיר גדולה ומאוד פקוקה. אם בעירייה רוצים לגרום לפחות אנשים לנהוג אז כדאי שיראו להם שיש גם אופציות אחרות ולא רעות.

את כל המידע החשוב שהנוסע צריך אפשר להכניס בתמונה פשוטה שכוללת מפה עם יעדים מרכזיים, תדירות, ואפילו סימון של נת"צים (מסומנים בכתום) שמראה שבאזורים העמוסים במערב העיר נוסעי התחבורה הציבורית יכולים לעקוף את הפקקים. הנה באתי לעזור והכנתי מפה עם מה שנוסעים רוצים לדעת - נקודות עניין, תדירות ומסלול:

את המפה של קו 100 ושל קווי השרון הכנתי בזמן קצר יחסית ובלי תקציב בכלל. בתמונה אחת אפשר להכניס את כל המידע שהנוסע צריך כדי לקבל החלטה. אין חפירות וסיפורים ארוכים על קווים סיבוביים ולכן גם אין בהכרח צורך על הפנייה לאתרי מידע או מספרי טלפון. עם מפות פשוטות אנשים יכולים עכשיו לראות שמספקים להם שירות איכותי קרוב לבית ואולי האוטובוס החדש נוסע בדיוק לאן שהם צריכים אז שווה להם לנסות את השירות החדש.



מאז שפרסמתי את השרשור הזה בטוויטר קיבלתי מאנשים המון מודעות הזויות על תגבורים ושיפורים בתחבורה הציבורית. מודעות שמשתמשות בהרבה מאד מילים כדאי לא לספר שום דבר חשוב. מי שיפענח מה המודעה למטה רוצה לספר יזכה בנסיעה באוטובוס מפרקי ורב קיבולת למסוף הארזים.


לעומת זאת, הנה 3 דוגמאות לפרסום מוצלח של קווי רכבת ואוטובוסים חדשים מקנדה, אנגליה וארה"ב שמטרתן להעביר נוסעים לתחבורה ציבורית ולתת להם את המידע שהם צריכים ופחות לגזור סרטים. לפעמים אפילו לא צריך מפה רשמית כדי לגרום לנוסעים להכיר את מסלול הנסיעה:



סיכום

שיפורים בתחבורה הציבורית קורים כל הזמן אבל לאנשים אין מושג כי כמעט אף פעם לא טורחים להסביר ולספר להם על השירות. לכשל הזה יש מספר אחראים:


  1. חברות האוטובוסים - מקבלות הרבה מאד כסף מהמדינה כדי להפעיל קווי אוטובוסים, אבל הן כמעט ולא נמדדות על מספר הנוסעים, שלא לומר שהנוסעים הם לא באמת הלקוחות שלהם, אלא משרדי הממשלה. אם בקו יסע נוסע אחד או יסעו 100 לחברות זה לא ממש משנה, הן מקבלות תקציב על קילומטרים של נסיעה ולא על מספר הכרטוסים. אם מספר הנוסעים היה משנה להן אז כבר מזמן הן היו מספרות לנוסעים בשפה פשוטה של בני אדם. מה שגורם לתהייה - האם יש לחברות התחבורה הציבורית עניין להבין את צרכי הנוסעים?

  2. רשויות מקומיות - להן יש את האינטרס הגדול ביותר לפרסם לנוסעים בצורה ברורה. הן אלה שמתמודדות עם הפקקים הגוברים בתחומן, והתושבים שלהם סובלים קבוע מפקקים, זיהום אוויר ומצוקת חניה שביחד פוגעים מאד באיכות החיים. הבעיה שרוב הרשויות המקומיות מנסות להתמודד עם הסימפטום של הפקקים ועם תלונות של נהגים, שהן פשוט שוכחות שהדרך הכי טובה לטפל בבעיה היא לגרום ליותר אנשים לבחור באמצעי תחבורה שלא מחייבים נהיגה ברכב פרטי. גם כאן, ניכר שיש יותר מוטיבציה לגזירת סרטים ולתקשור כללי של 'עשייה' מאשר רצון אמיתי להעביר אנשים לתח"צ.

  3. משרד התחבורה - אומנם מדובר על משרד ממשלתי עם תקציב שנתי גדול (35-40 מיליארד ש"ח בשנה), אבל הם יושבים בירושלים או תל אביב ומטפלים בתחבורה הציבורית בכל המדינה. מספר הפרויקטים שהם מקדמים הוא עצום, אז לא נשאר כמעט כוח אדם שיטפל בפרטים הקטנים. פרסום של קו חדש בכלל לא אמור לעניין את משרד התחבורה אבל במדינה אין רשויות מטרופוליניות ולרשויות המקומיות אין סמכויות (מה שגורם להן גם להסיר אחריות). משרד התחבורה הציב לעצמו יעדים שאפתניים להכפלת השימוש בתחבורה ציבורית בישראל, אבל אם הם לא יטפלו בדברים הקטנים שבאמת חשובים לנוסעים אז השינוי החשוב לעולם לא יקרה.

בשורה התחתונה, תוספת התשתית והשירות מבורכת אבל חשוב לזכור: הנוסעים הם קהל היעד העיקרי שמשתמש בתח"צ, כדאי להתחיל לדבר איתם בשפה שלהם ודרך המוטיבציות שמניעות אותם לפעולה.

מוזמנות ומוזמנים להירשם בתחתית העמוד כדי לקבל עדכונים שוטפים על פוסטים חדשים


פוסטים אחרונים

הצג הכול

2 Comments


yoavzack
Jul 05

"אם מספר הנוסעים היה משנה להן אז כבר מזמן הן היו מספרות לנוסעים בשפה פשוטה של בני אדם."


מצד אחד, אני מאמין שאתה צודק. מצד שני, צימוד הרווח של חברות האוטובוסים רק למספר הנוסעים לא יגרור ירידה משמעותית באיכות השירות במקומות בפריפרייה, בהם מעט אנשים משתמשים בתחב"צ? אני מסוגל לחשוב על פיתרון לבעיה הזו (אם היא קיימת), אבל אני אשמח לשמוע אם יש פתרונות מבוססים יותר.

Like
Replying to

אתה צודק שתחבורה ציבורית לא צריכה להימדד רק באמצעות מספר הנוסעים. הבעיה שהיום החברות מקבלות כסף רק עבור הקילומטרים אותם הם עוברים. מבחינת חברות ההפעלה הלקוח הוא משרד התחבורה ואין יותר מדי תמריצים לשפר את השירות לנוסע. המדינה צריכה למצוא פתרון שיגרום לחברות גם לספור את הנוסעים ולהתייחס לצרכים שלהם, אחרת הם ימשיכו להיות שקופים ולחכות בתחנות.


אני מניח שאפשר למצוא פתרון שמשלב תשלום על נסיעה כדי לאפשר הפעלה של קווים חלשים ועדיין לתמרץ את החברות לשפר את השירות לנוסעים כדי למשוך נוסעים חדשים.

Like
bottom of page