top of page
תמונת הסופר/תאלון סיגלר

צ'לנוב, תל אביב - כשכביש הופך לרחוב כולם מרוויחים

עודכן: 14 באוק׳

עד לפני כמה שנים ברחוב צ'לנוב כמעט ולא היו מדרכות, לא עברה בו תחבורה ציבורית, ולאורכו היו המון מבנים גדולים ונטושים. הרחוב שימש בעיקר להעברת מכוניות מדרך סלמה לדרך בגין.

עד לאחרונה הוא שימש ככביש מהיר בדרום תל אביב ועכשיו הוא רחוב עירוני מוצלח במרכז החדש של העיר ומאכלס את אחד מפרויקטי המגורים השווים בעיר.

רחוב צ'לנוב - השטח לאנשים גדל והמרחב הציבורי שודרג

הכביש שהפך לרחוב


רחוב צ'לנוב הוא הגבול שבין שכונת פלורנטין לשכונת נווה שאנן. במרחק הליכה מהרחוב אפשר לעלות על הקו האדום של הרכבת הקלה, ובקרוב יפתחו גם הקו הסגול והקו הירוק, כך שבהליכה קצרה אפשר יהיה להגיע לכל מקום במטרופולין תל אביב. כבר היום, שכונת פלורנטין הסמוכה מאכלסת אוכלוסיה צעירה יחסית ולרוב האנשים שגרים בה אין רכב פרטי.

המיקום המרכזי של הרחוב, והקרבה לשלל אמצעי תחבורה (3 קווי רכבת קלה, נתיבי העדפה לתח"צ ושבילי אופניים) הובילו את העירייה למסקנה שאפשר לפנות מעט שטח מהכביש לטובת יצירת מרחבים ציבוריים איכותיים.


הכביש היה רחב ונסעו בו הרבה מכוניות אבל בפועל הוא שימש מספר מצומצם של אנשים (לכל היותר כמה מאות מכוניות בשעה). לאחרונה, כחלק מהקמת פרויקט "שוק העלייה" סגרו לתנועה את רח' וולפסון (הרחוב המגיע לצ'לנוב ממערב). במקום אספלט שחור יש עכשיו 2 שורות של עצים והיכן שחנו רכבים בודדים יש היום מגרש משחקים, ספסלים בצל ומתקני קשירה לעשרות זוגות אופניים.

במקום שני נתיבי נסיעה עמוסים וכמה עשרות חניות הרחיבו מדרכות, סללו שביל אופניים ובנתיב הימני סימנו מסלול בלעדי לתחבורה ציבורית. למכוניות נשאר נתיב נסיעה גם היום, וגם חלק ממקומות החניה עוד עומדים במקומם כדי לאפשר לאנשים לחנות כשהם באים לבקר באזור.



נתיב אחד לרכבים מעביר כ-500 נהגים בשעה. לעומת זאת, נתיב התחבורה הציבורית לידו מעביר כמה עשרות אוטובוסים בשעה (47 אוטובוסים בשעת שיא בוקר, לפי נתוני משרד התחבורה), אוטובוסים עליהם יש יותר מ-1,000 נוסעים בשעות השיא. בשורה התחתונה, עשירית מכלי הרכב מעבירים שני שליש מהנוסעים ברחוב. לצד אלה יש גם שביל אופניים פעיל המעביר עוד כמה מאות רוכבים בשעה ומדרכות רחבות עם עוד המון הולכי רגל.



בתמונות השמאלית העליונה סימנתי על הכביש באדום רק את השטח שנותר היום למכוניות. למרות שהשטח המיועד לתנועה ממונעת התכווץ ביותר מחמישים אחוזים, הקיבולת ברחוב רק גדלה. והרחוב, שעד לאחרונה היה אקס-טריטוריה בדרום העיר נהפך להרבה יותר נעים לשהייה.



שוק העלייה - בית לעכברושים שהפך לקאנטרי עירוני

בשנת 1939 נפתח ברחוב העלייה שוק חדש שיתחרה בשווקים של מרכז העיר. השוק נבנה בקצה המזרחי של שכונת פלורנטין. בשנות השמונים אנשים רבים עזבו את מרכז תל אביב לטובת הפרברים, בתהליך שקרה במקביל בהרבה ערים גדולות בעולם). באותה תקופה נסגר גם השוק, והמבנה הגדול נותר נטוש במשך 40 שנים. במשך עשרות שנים הוא שימש בעיקר בית לעכברים ולעסקאות סמים. האגדה מספרת שכשרצו לפרק את המבנה הישן היה חשש שאלפי עכברים שחיו בהריסות ישתלטו על דרום תל אביב.



לפני כמה שנים, כחלק מהתחדשות האזור של פלורנטין, מבנה השוק נהרס ובמקומו הוקם קאנטרי עלייה המוצלח, שכדי להירשם אליו צריך להיכנס לרשימת המתנה ארוכה. במקום המבנים הישנים הוקם קומפלקס מגורים ומסחר גדול עם מאות דירות, כאשר חלקן מושכרות במחיר מופחת למורים ומורות תושבי העיר. במרכז המבנים הוקמה גם גינה קטנה ופעילה.

מבלוק רפאים לרשימות המתנה בפחות מעשרים שנה

במקום מבנים נטושים ובנייני מגורים קטנים הוקם מרכז עירוני משמעותי ומאות יחידות דיור בגדלים שונים (תמהיל מגוון של דירות 2-6 חדרים). בשכונת פלורנטין ונווה שאנן אין היום הרבה גינות ולכן הגינה החדשה מושכת מבקרים מהבניינים הסמוכים ותמהיל האנשים הנהנים מהשטח הציבורי החדש מאד מגוון (המתאמנים בקאנטרי לצד פליטים, מהגרים, והורים עם ילדים). באזור נפתחו גם כמה בתי קפה חמודים וקטנים לצד סופרמרקטים וטמבוריות.


כשגרתי בפלורנטין לפני 15 שנים, צ'לנוב היה הרחוב הזה בקצה השכונה שאסור להתקרב אליו. לאורכו היו המון בניינים נטושים לצד מדרכות מאד צרות ושבורות. כיום מדובר באחד האזורים המסקרנים והמתחדשים בעיר. הבניינים הנמוכים והישנים מתחדשים, והמסחר מתפתח. המהפך שעובר הרחוב קורץ היום להרבה יזמים ואנשים רבים עוברים לגור באזור.


ארבע הצעות לשיפור


  1. את שביל האופניים כדאי לחבר ולהבטיח רציפות לטובת בטיחות הולכי הרגל.


  2. את החניות המסומנות באדום מומלץ להמיר לחניות לטווח קצר בשעות היום עבור תחלופת רכבים לטובת העסקים, בלילה הן ישמשו את תושבי השכונה.

  3. חיבור שביל האופניים ברחוב צ'לנוב לשביל ברחוב החשמל (החיבור החסר מסומן בנקודות). כדי לבצע זאת יש צורך בשינויים קלים בצומת, שינויים "שייפגעו" בקיבולת המכוניות בצומת. אחרי שצמצמו את כל הכבישים באזור הזה של העיר, לא אמורים לחשוש ממהלכים קטנים כמו זה המוצע כאן.


  1. עידוד התחדשות עירונית בחלקים הצפוניים והצרים של הרחוב שיאפשרו להרחיב את המדרכות הצרות ולהוסיף את המקטע החסר בשביל האופניים. התחדשות אינטנסיבית גם תאפשר לעוד אלפים מגורים איכותיים במרכז החדש של תל אביב לצד 3 רכבות קלות.


גמר חתימה טובה ושתהיה שנה של אנשים ולא רק של מכוניות!


מוזמנות ומוזמנים להירשם בתחתית העמוד כדי לקבל עדכונים על פוסטים חדשים.


עד אז מוזמנות להשאיר תגובה או להצטרף לשיחה בטוויטר:



486 צפיות2 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

2 Comments


איזה יופי שכתבת על צ'לנוב. זאת אחת הדוגמאות לשאלה האם ג'נטריפיקציה זה טוב או רע, צ'לנוב נמצא במה שנראה לי כמו נקודת החלטה - מסעדת לשובע עבור חסרי בית לצד קאנטרי. הוא עדיין מרגיש יותר כמו נווה שאנן מאשר כמו פלורנטין מבחינת סוגי העסקים והקהל, אבל האם עוד שנה-שנתיים כבר יהיו בו בתי קפה אופנתיים? אגב, אם אני חושב מה זה צ'לנוב בשבילי, בשבילי זה בעיקר ציר אופניים מלב העיר לקרית המלאכה. אני בעיקר מבקר בו למטרה הזאת (הייתי הולך גם לקאנטרי, אבל רשימת ההמתנה בחשמונאים באמת הייתה קצרה יותר).

Like
Replying to

תודה רבה. לדעתי יהיה מאד קשה למנוע את הג'נטריפיקציה באזור היות ומדובר על המרכז החדש של העיר וקרבה לאמצעי תחבורה מצויינים. בנוסף בעוד כמה שנים התחנה המרכזית עתידה להתפנות, דבר שישנה את האזור אם נרצה ואם לא נרצה. השאלה הגדולה היא לא אם תהיה ג'נטריפקציה, אלא איך יתמודדו עם האתגרים של האנשים שחיים באזור היום. האם העירייה תדע לספק פתרונות דיור טובים באזור גם למי שלא יכול לקנות ולשכור דירה במרכז העיר והאם הזרים שגרים בסביבה יקבלו מעמד כלשהו שיאפשר להם חיים בכבוד. וכמובן האם המדינה תדע לספק שירותי רווחה ברמה גבוהה מספיק כדי להתמודד עם הבעיות הקשות שיש באזור הזה של תל אביב.

Like
bottom of page