top of page

כשמועמדים לראשות העיר מציעים פתרונות פופוליסטיים לבעיות אמיתיות

הבוקר (30 בספטמבר, 2022) התפרסמה במרקר כתבה על הכאוס התחבורתי שעובר על תל אביב. הכתבה מציגה בעיה אמיתית של קורקינטים שרוכבים באלימות על מדרכות אבל במקום להציע פתרונות לבעיה, בכתבה בחרו לראיין א.נשים שמדברים על הקושי של הנהגים למצוא חניה. פוסט קצר עם המידע שחסר בכתבה

בעוד כמה חודשים יסגרו את אלנבי ובן יהודה לתנועת רכבים. במקום רחובות סואנים ורועשים הם יהפכו למדרחובים מוצלים שבמרכזם תיסע רכבת קלה (מישהו מתגעגע לשד' ירושלים של פעם?). רחוב עם תחבורה ציבורית ברמה אירופאית שיחבר את רמת גן, גבעתיים וכפר שלם לרצועת החוף המרכזית של תל אביב.

האוטובוסים הנוסעים היום ברחוב יעברו לנסוע ברחובות ראשיים כמו יהודה הלוי ורוטשילד, שכבר היום משמשים עשרות אלפי מועסקים, מבלים ותושבים. בנוסף לכבישים הם יהנו סוף סוף מתחבורה ציבורית זמינה על צירי העדפה. קינג ג'ורג' הרועש יהפוך לרחוב שקט ומוטה הליכה.

לראשונה, בזכות העבודות בבן יהודה, נוסעת תחבורה ציבורית תדירה לאורך חוף הים ואלפי אנשים יכולים להגיע מכל העיר (ומערים שכנות) לחוף, שהוא אחד מהיעדים הכי מבוקשים בתל אביב.

בכל רחוב בתל אביב שנסלל בו שביל אופניים נצפתה ירידה של 95% במספר הדו גלגליים שרוכבים על המדרכה. כשעמוס שפירא, מועמד לראשות העיר, טוען שמורידים חניות לטובת רוכבי אופניים ושמקומות חניה נעלמים עבור שבילים - צריך לזכור שללא תשתית ראויה מי שנפגע הם הולכי הרגל.

שפירא גם טוען שהעירייה מבטלת חניות כדי להתעלל בנהגים ושוכח שבלי ביטול חניה לא היינו יכולים לקבל את השביל הנפלא בפארק המסילה שמאפשר לחצות את העיר בהליכה ורכיבה מבלי להצטופף על המדרכות הצרות ברחוב אילת.

במחיר של כמה עשרות מקומות חניה לאורך רחוב הרצל הצליחה העירייה ליצור שביל אופניים שמגיע מבת ים עד רוטשילד ולב העיר בלי להסתכן ברכיבה על כבישים או לסכן הולכי רגל במדרכות הצרות בהרצל. ובכלל, צריך לזכור שמי שהפך את הרצל לרחוב לא נעים הם המכוניות ולא הרוכבים.

אסור להקטין את הבעיה הקשה של בטחון הולכי הרגל. טוב עושה העירייה שסוללת שבילים שיפרידו אותם מהרוכבים. זה לא פותר את העירייה והמדינה להגביר את האכיפה ולגרום לכולם להבין שאין מקום לנהיגה או רכיבה אלימה ברחובות הערים.


בכתבה מצוטט מחקר (פרופ' שופ, 2007) שטוען שחלק גדול מהפקקים בעיר נוצרים בגלל אנשים שמחפשים חניה, רק הוא שוכח להציג שהמסקנה של המחקר הפוכה לחלוטין - תוספת חניות הורגת את העיר ולכן יש לגבות תשלום גבוה על חניה. ובכלל, כמה חניה זה מספיק חניה?

את בעיות התחבורה של העיר לא יפתרו רכבים מעופפים אוטונומיים וגם לא רכבים מתקפלים. את הבעיות של העיר צריך לפתור עם הרבה תשתיות, עם חינוך ואכיפה קפדניים. את תרבות הרכיבה (שמזכירה את תרבות הנהיגה) צריכים לרסן. הולך להיות כאן צפוף הרבה יותר ועוד כמה מקומות חניה לא יפתרו את הבעיה.

bottom of page