top of page

שכונת נגבה ברמת גן - כשציפוף אינטנסיבי פוגש רשת רחובות לא מספקת כל התושבים סובלים

תושבי רמת גן שיתפו בפייסבוק כתבה שאומרת שפרויקטי תמ"א 38 בשכונת נגבה גורמים לפקקים נוראיים. התושבים שם מתלוננים על זה שדירות חדשות מביאות נהגים נוספים לכבישים העמוסים, אבל אף אחד מהם לא מדבר על רשת הרחובות בשכונה שלא מאפשרת שירות תחבורה ציבורית איכותי.


*הערה קטנה לפני שממשיכים: לצורך הפוסט איחדתי כמה שכונות שמתפקדות כמו שכונה אחת וקראתי לה שכונת נגבה לצורך פישוט העניין. החלוקה שלי מתבססת על רשת הרחובות התוחמת את השכונה ולא על פי החלוקה העירונית לשכונות.

הרחוב היחיד שחוצה את כל השכונה מקצה לקצה הוא רחוב הרא"ה, רחוב צר של נתיב לכיוון ולכן אין אפשרות להוסיף בו נת"צ, אלא אם מחליטים לסגור את הרחוב כולו לתנועת רכבים פרטיים (זה אולי הפתרון המועדף לשיפור התחבורה הציבורית, אבל קשה לי להאמין שעיריית רמת גן בשלה למהלכים כאלה רדיקליים). רחוב עוזיאל המקביל צר מאד גם כן, ובקצה הדרומי הוא נקטע ולא מתחבר לדרך רבין, ולכן כל האוטובוסים שנוסעים עליו נאלצים להתחבר לפקק בדרום רחוב הרא"ה.

הרחוב היחד בשכונה שכולל מספיק נתיבים שאפשר להפוך לנת"צים הוא רחוב הירדן, אבל מסיבה לא ברורה, ליד שכונת מרום נווה הרחוב נקטע. וכך רחוב שהיה יכול לשרת את נוסעי התחבורה הציבורית בשכונה, הפך גם הוא למגרש חניה. הרחוב עצמו רחב מספיק, והיה יכול לכלול גם נת"צ וגם נתיב נסיעה לרכבים פרטיים.

כיכרות עירוניות הן דבר חשוב, וכל עיר צריכה שיהיו בה הרבה מקומות איכותיים למפגש אנשים. אבל כיכר טובה היא משלימה לרשת תחבורה איכותית, אם הכיכר קוטעת את רצף הרחובות אז היא הופכת לבעיה (והפקקים השגרתיים ברחוב הירדן מוכרים למדי לכל מי שגר באזור).


יש בעולם (וגם בישראל) שכונות צפופות הרבה יותר משכונת נגבה הרמת גנית, ולמרות הצפיפות הגבוהה הן הרבה פחות פקוקות משכונות לא גדולות ברמת גן. במרכז ברצלונה לדוגמה חיים בכל קמ"ר פי ארבעה יותר אנשים (27,000 איש ליתר דיוק), ועדיין רוב הכבישים שם יחסית זורמים. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שרשת הרחובות מספיק צפופה ומאפשרת מעבר חופשי של תחבורה ציבורית, וגם לרכב הפרטי יש הרבה חלופות לבחירת מסלול נסיעה.

אבל לא חייבים ללכת עד ברצלונה הרחוקה, גם בשכונות צפופות בישראל אפשר לראות שרשת רחובות רצופה ואיכותית מונעת הצטברות של פקקים. לדוגמה, שכונת פלורנטין - אחת השכונות הצפופות בתל אביב, אך בזכות המון חיבורים לרחובות הסובבים כמעט אף פעם לא נתקעים בה בפקקים. רחוב הרצל בדרך כלל עמוס, אבל יש עוד מספיק אפשרויות למי שרוצה לנסוע דרך רחובות אחרים.

לא רק התחבורה הציבורית מקרטעת בשכונות ללא צמתים, גם כל הנהגים מוסללים לנהוג תמיד לאותם צמתים עמוסים, וכך נוצר מצב שהשכונה כולה עומדת, וגם התחבורה הציבורית בכלל לא מתפקדת. ולמה שמישהו ירצה לבחור באוטובוס עם הוא מזדחל עם כולם בפקקים?

אם לשכונה יהיו יותר אפשרויות לכניסות ויציאות של תחבורה ציבורית (מסומנים בצהוב) יהיו בה הרבה פחות פקקים (אפילו אם יבנו עוד המון דירות חדשות). בינתיים אין חיבורים אבל כל בניין חדש שנבנה מוקם עם מגרש חניה, וכל המכוניות החדשות מתנקזות גם הן לאותם צמתים עמוסים כדי לעמוד עם כולם בפקקים שלא מתקדמים.

צומת הירדן ואלוף שדה הוא מקום נוראי, כי העדיפות ברמזור היא לרחוב אלוף שדה הראשי, שזה הגיוני כי ברחוב הזה נוסעות הרבה יותר מכוניות. רחוב הירדן מהווה את היציאה הראשית מהשכונה, וגם אם יהיו בו 4 נתיבים לכיון הם ימשיכו להיות פקוקים. בינתיים נראה שבעיריית ר"ג מתנגדים לנת"צ באלוף שדה, כך שגם ככה כל התח"צ בירדן נתקע יותר זמן בצומת וכולם מצפצפים בתקווה שהפקק אולי ישתחרר ובינתיים פוגעים באיכות החיים של כל מי שגר באזור.

עיריית רמת גן לא מתנגדת רק לנת"צ באלוף שדה. מבחינתם כרגע צריך לחכות עד שהמטרו יפעל בעוד 10-20 שנה, כדי שנראה שיפור בתנועה. בכתבה המדוברת העירייה טוענת שהם מתנגדים לנתיבי העדפה לאוטובוסים כדי לא לפגוע בנהגים, אבל הם כמובן שוכחים שבלי תחבורה ציבורית טובה גם הנהגים סובלים מאד מכמה סיבות: התחבורה הציבורית לא טובה אז אנשים מעדיפים לנהוג ובכך מגדילים את הפקקים, וגם אם אין נתיב העדפה מסודר, אז אוטובוסים ארוכים ומגושמים צריכים להשתלב בתנועת הרכבים, מה שמגדיל מאד את העומסים.


התגובה של העירייה מביכה, הם בעצם טוענים שתחבורה ציבורית זה חשוב אבל הנהגים סובלים ולכן עדיף לא לקדם אותה כרגע. מבחינתם עדיף שכולם ימשיכו לעמוד בפקקים, העיקר שלא יראו כמי שדופקים אותם, למרות שבפועל הם בהחלט עושים את זה.

כדי להקל על כלל התושבים בשכונה (משתמשי התחבורה הציבורית והנהגים) כדאי מאד לפתוח את רחוב הירדן לתנועה רציפה לשני הכיוונים, ובמקביל לאפשר בו העדפה לתחבורה ציבורית. בשעות העומס הנתיב הנוסף לרכבים גם ככה לא עוזר כלל להילחם בפקקים, אבל נת"צ אחד איכותי יאפשר למאות נהגים להשאיר את המכונית בבית. השינוי יהיה כואב ויהיה לו גם מחיר, כי יצטרכו לוותר על חניות ברחוב וגם לבטל את הכיכר בכניסה למרום נווה, אבל בלי זה, הכל ימשיך לעמוד וכולנו נמשיך לסבול.


כאן אפשר לקרוא את הכתבה המצוינת של אסף זגריזק בגלובס, התושבות ששיתפו דיברו רק על הפקקים, אך בכתבה יש לא מעט הצעות טובות לשיפור המצב. השאלה אם בעיריית רמת גן יש מי שמקשיב?


לסיכום, חשוב תמיד להזכיר שוב:

בלי תחבורה ציבורית מתפקדת הפקקים פוגעים בכולם, גם בנהגים. המצב בכבישים כל כך גרוע, שאין ברירה אלא לשלם את המחיר ואחריות הרשויות המקומיות היא לדאוג לתחבורה הציבורית (ולציבור כולו בעקבות זאת).

מוזמנים להשאיר תגובות או להצטרף לדיון בטוויטר:





פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page