top of page

בני ברק היתה יכולה להיות גן עדן למשתמשי תחבצ. למה לא בעצם?

עודכן: 3 ביוני 2022



בני ברק היא העיר עם אחוז השימוש הכי גבוה בתחב"צ בישראל. יש בה תחנת רכבת, קווי אוטובוס לכל הארץ ולרוב התושבים שלה אין רכב. אז איך בעיר שאמורה להיות בירת התח"צ של ישראל יש רק נת"צ אחד? פוסט על רח' רבי עקיבא וקיבעון לרכב גם במקומות בהם אנשים כמעט ולא נוהגים.


הרחוב הוקם בשנות העשרים של המאה הקודמת, כשאמצעי התחבורה העיקריים עוד היו הליכה ברגל או רכיבה על גמלים. בשנות השלושים הוא נסלל לראשונה ובשנות החמישים התחילו לקום בו בניינים של עד 4 קומות מעל קומה מסחרית.



רבי עקיבא הוא הרחוב המסחרי הראשי של מרכז העיר. יש בו חנויות קטנות לצריכה מקומית, סופרים, חנויות בגדים, כמה סניפי דואר, ישיבות ובתי כנסת. לפי גלובס הוא אחד מעשרת הרחובות המסחריים המצליחים והרווחיים בישראל. גם אין כמעט חניה לאורכו ככה שרוב המגיעים גרים שם או מגיעים בתח"צ וברגל.



בשבתות החנויות סגורות ומכוניות לא נוסעות. זה הזמן לראות המוני א.נשים, ילדים ומשפחות שיוצאים מבתי הכנסת ומנצלים את השקט כדי להסתובב בחוץ. ועדיין בחגים או אירועים המוניים המשטרה והעירייה מתלבטות אם לסגור את הרחוב למכוניות, הרי מניעת פקקים יותר חשובה מאיכות החיים של רוב התושבים.





70% מכל הנסיעות היומיות הן ליעדים של עד 10 ק"מ, כמחצית מהן בתוך בני ברק עצמה. לרוב יעדי הנסיעה יש תחב"צ ישירה מרחוב רבי עקיבא ואין צורך בביצוע החלפות. לפי הלמ"ס, בבני ברק 88% מהתושבים נוסעים באוטובוסים באופן תדיר - הנתון הכי גבוה בישראל.



ברחוב עוברים מעל 1000 אוטובוסים ביום לכיוון עם עשרות אלפי נוסעים שמתחרים ב-5000 רכבים עם 1.1 נוסעים בממוצע. ברחוב יש מעט נתיבים והרבה צמתים - מתכון לרחוב מוצלח אבל עם קיבולת נמוכה ולכן הוא פקוק רוב הזמן. אם יורידו ממנו את המכוניות, עשרות אלפי אנשים יוכלו לחצות את כולו בכמה דקות.

בפועל התנועה ברחוב עומדת, האוטובוסים והמכוניות בפקקים פולטים זיהום ורעש כבדים. הקרבה לכביש 4 ועידוד השימוש ברכב מעמידים את בני ברק כבר שנים ברשימת הערים עם זיהום אוויר מתחבורה הגבוה בישראל וזאת למרות שרוב התושבים שלה לא נוסעים ברכב ולחלקם הגדול אין בכלל רישיון נהיגה.

כבר בשנת 2016 התקבלה החלטה בעירייה שצריך לתת עדיפות לתחב"צ ברח' רבי עקיבא. 6 שנים עברו ועוד אין נתיבי העדפה לאוטובוסים ויש רק תכניות לנת"צ בחלק מהרחוב, וגם הוא יתן העדפה חלקית ומקוטעת לכיוון אחד בלבד.



רבים בארץ אומרים שאסור לבטל נתיבים לטובת תחב"צ כל עוד היא לא נוסעת בשבת אבל בבני ברק זה ממש לא המצב. העיר צפופה וקטנה, 88% מהתושבים משתמשים בתח"צ ויש בה מעט מאד בעלות על רכב פרטי. העיר יכולה להיות גן עדן לתחבורה ציבורית אבל גם כאן קיבעון הכביש ניצח את ההיגיון

בני ברק היא אחת מעשר הערים הצפופות בעולם עם 29 אלף איש לקמ"ר. אם ימשיכו שם לתקוע את התח"צ בזמן שרמת החיים בישראל עולה, יעלו על הכביש הרבה יותר מכוניות מה שיקשה עוד יותר על תיעדוף הנת"צ - אפשר לראות את זה קורה בגבעתיים השכנה ברחוב כצנסלון.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page