top of page

הי, אני אלון סיגלר, מתכנן ערים ותחבורה ומעריץ של המרחב העירוני. אני מתלהב מהעיר ומהחיבורים שהיא יוצרת, נהנה לשוטט בארץ ובעולם ולתרום לתכנון אנושי עירוני.

עודכן: 3 ביוני 2022

גם השבוע עשיתי פולו-אפ למדור "שכונה בשבוע" של דה מרקר - הפעם שכונת רמת הנשיא בבת ים. במדור מתאר תושב המקום שכונה קהילתית שהכל בה קרוב: רכבות, תח"צ, מרכזים מסחריים ו-15 ד' הליכה לים. כל הטוב הזה מתנקז לרחובות שאומרים "עזוב, כנס לאוטו". שרשור על תכנון רחובות עירוניים.

הקניון נמצא מעבר לכביש ויש כמה בתי ספר בתוך השכונה. התחנה של רכבת ישראל ו-2 תחנות של הקו האדום נמצאות במרחק של 5 דקות הליכה. בעתיד מתוכננות באותו רדיוס גם 3 תחנות מטרו לבקעת אונו ולמרכז תל אביב. בכל יום עוברים בשכונה 950 (!) אוטובוסים לעשרות יעדים. אז למה כשיורדים לרחוב, הוא נראה ככה:


בשכונה גרים כ-10,000 תושבים ובעתיד היא צפויה להכפיל ואף לשלש את עצמה. יש כאן 18 בתי"ס וגני ילדים. אזור התעשייה עתיד להפוך למרכז תעסוקה, תרבות ובילוי. בלב השכונה פארק גדול עם מגדל מים לשימור. בקיצור, חיים ויחיו כאן לא מעט אנשים. בואו נדבר על הרחובות הראשיים שכולם עוברים בהם.


אלי כהן וכ"ט בנובמבר הם רחובות רחבים (28 מ' כמו בשד' נורדאו ת"א) אבל 70% מהם מוקצה לרכבים. המדרכות צרות ושטח רב מבוזבז על אי תנועה שנותן לנהגים תחושת ביטחון ומעודד נסיעה מהירה ורועשת. נהגים שנכנסים ויוצאים מחניות מעכבים את תנועת האוטובוסים. אופניים הם כבר מותרות לאמיצים.

אז מה האפשרויות? אפשרות אחת היא להצר את הנתיבים ולוותר על אי התנועה. בשטח שיתפנה אפשר לנטוע שדרה עם 2 רצועות עצים ולהוסיף שביל אופניים מופרד שיאפשר רכיבה בטוחה גם לילדים וישחרר את המדרכות מקורקינטים ואופניים חשמליים.


אפשרות שניה: ברחוב אלי כהן עוברים 950 אוטובוסים ביום שראוי לפנות להם מקום. את המדרכות אפשר להרחיב ולהוסיף שורת עצים ושביל אופניים. אומנם ויתרנו על עשרות מקומות חניה אבל איפשרנו להמוני משתמשים אחרים ליהנות ממגוון אמצעים מהירים ובטוחים.


אפשרות שלישית: אם מפנטזים ורוצים להראות לאנשים שאלה האמצעים שאנחנו מעודדים, אז אפשר לגמרי לוותר על הרכב הפרטי ולהפנות אותו לרחובות מקבילים. לנהגים יש הרבה אופציות, אבל סביר שחלק מהנהגים יעדיפו לעבור לתח"צ או לאופניים אם הרחובות יעודדו את זה באמצעות שורות של עצים ותח"צ חשמלי.


האופציות האחרונות ניתנות למימוש אם מוותרים על חניות. כיום שטח עילי גדול מהשכונה מוקצה לחניה שבעתיד מתוכננים להיות מוחלפים בחניונים תת קרקעים רבים בבניינים חדשים. אם הכל קרוב אז חשוב לעודד אפשרויות התניידות אחרות, זה אפשרי רק באמצעות איזון הוגן יותר בין כלל המשתמשים ברחובות



בת ים מכפילה את עצמה ויש בה נגישות למגוון אמצעי תחבורה (רכבת, רק"ל, מטרו ואוטובוסים) אין סיבה שהתושבים לא יהנו מסביבה עירונית נעימה ובטוחה כשהכל נמצא במרחק הליכה, גם חוף הים. בין מצב הרחובות היום להצעות שלי יש עוד אפשרויות אחרות, רק חשוב לזכור עבור מי מתכננים.


אגב הליכתיות ברמת הנשיא - כבר עשיתם שביל הולכי רגל שחוצה את כל השכונה ומאפשר הליכה שלא ליד כבישים, אז למה לא לעשות גם מעברי חציה? במקום זה הולכי רגל נאלצים להאריך את המסלול בעוד 350 מ' או להסתכן בחציה מסוכנת בין חניות, בלי זכות קדימה וללא שדה ראיה.






118 צפיות0 תגובות

עודכן: 3 ביוני 2022

המרקר במדור שכונה בשבוע אתמול על גיל עמל בהוד השרון. היתרונות: בית צמוד קרקע במרכז ותחושת קהילתיות. והכישלונות: אין תחבורה ציבורית זמינה ואין מקומות בילוי או חנויות רחוב. יש אזור תעשיה שמוקף בחניות אבל לא באמת מעודד קפיצה לקפה עם חברה. שרשור שינתח למה זה ככה ומה אפשר לעשות.


בשכונה יש בעיקר בנייני מגורים וכדי לעבוד או לבלות צריך להגיע למקומות אחרים. נניח ורוצים לנסוע לעבודה, יש תחנת רכבת כ- 2 ק"מ ממרכז השכונה שכמובן נמצאת בין כבישים מהירים. אפשר לנסוע אליה ולקוות שתהיה חניה פנויה, ואם אין אז היא כבר צמודה למחלף לנסיעה מהירה לפקק הקרוב.


השכונה קטנה ומנותקת ואוטובוסים בקושי עוברים. אם הם כבר עוברים הם מחייבים כזאת סטייה ממסלול שעדיף לקחת רכב ישר לצומת עם כביש 40. הרכבת קרובה אבל הדרך מחייבת הליכה או רכיבה לצד חומות של וילות או דרך שדות בשבילי עפר נטולי צל וללא תשתית רכיבה.


אנשים הם יותר מעבודה ושינה, הם רוצים להנות או לפגוש חברות (בקיצור: לחיות). בסגול רואים את 3 הרחובות המסחריים במושבות הותיקות שמרכיבות את הוד השרון: רח' הבנים ורמתיים שמחברים לכפ"ס ורעננה ורח' סוקולוב שמחבר בין הרכבת לעירייה. לאורך הרחובות בנייני מגורים וחנויות.


הדרך למרכז לא מאוד ארוכה אבל כוללת הליכה לאורך גדרות וחומות של וילות אין סופיות. במדרכות אין כמעט עצים ושבילי האופניים לא קיימים אז רוב האנשים בדרך כלל נוסעים. ואם כולם גם ככה נוסעים אז שטחים פתוחים שיכלו להיות איכותיים נשארים חניונים (מסומנים באדום).


את רוב הכשלים אפשר לפתור עם כלים שונים: נתחיל עם תכנית הר/ 1202 להקמת שכונה חדשה עם רשת רחובות שתתחבר לשכונות הוותיקות ועם אזור תעסוקה לאורך מסילת 531. אין בה מספיק דירות חדשות אבל היא בכיוון הנכון - מגורים ותעסוקה לצד תחנות רכבת ברשת רחובות טובה, גם אם לא מספיק צפופה.


הרחובות החדשים יאפשרו נגישות גבוהה יותר לתחבורה ציבורית, דבר שיאפשר מסחר ו'נקודות עניין' שישרתו גם את שכונת גיל עמל. השכונה החדשה תאפשר תוספות בתי ספר ומבני ציבור שהיום חסרים בשכונה הוותיקה כי אין בה מספיק תושבים לשירותי ציבור ומסחר איכותי וזמין יותר.


זיהינו את הרחובות והיעדים אליהם הרבה אנשים רוצים להגיע וגילינו שהם לא כל כך רחוקים. על הנייר הכל כל כך קרוב ואין שום סיבה לקחת רכב (לא לעבודה ולא למרכז העיר), אבל כל התשתיות הקיימות אומרות בדיוק את ההפך. מדרכות ושבילים בלי צל, כמעט אפס שבילי אופניים, ועל נת"צ אין מה לדבר.


לטווח הארוך, כשרואים את הרחובות המשמעותיים, כדאי גם לבנות בהם עוד מגורים, את הוילות לאורכן להחליף בבניינים בגובה בינוני (לא מגדלים), עם חנויות קטנות או משרדים בקומות התחתונות. רוב האנשים הולכים ברחובות האלה, לכן כדאי שהבינוי יתכתב עם זה במקום להציב גדרות ומחסומים.


חייבים לפרגן לפוטנציאל של הוד השרון -דוגמא מצויינת יש ברח' רמתיים, רחוב מוצלח עם בניינים נמוכים, חנויות וכמה גינות. מרוב שהוא מוצלח ומחבר בין שכונות וערים, בטווח הרחוק, יקום תחתיו מטרו שיעצים את הפוטנציאל. מתבקש למצוא גם פתרון לטווח קצר ובינוני.


רח' רמתיים עצמו הוא המשך של רח' אחוזה המרכזי ברעננה. המרחק בו ממרכז רעננה למרכז הוד השרון הוא כמו המרחק של אבן גבירול ויהודה הלוי בת"א מקצה לקצה. כל כך קרוב אבל כל כך רחוק ועובר בין 3 רשויות. ב- 4.5 ק"מ של רחוב אין אף לא שביל אופניים אחד.


ולגבי תחבורה ציבורית - בתכניות האסטרטגיות יש נת"צ ותכניות "מהיר לעיר". ברעננה עושים הכל כדי להתנגד ובהוד השרון נית"צו בינתיים רק את החלק הדרומי של רחוב רמתיים. תדמיינו כמה הזדמנויות יפתחו לאנשים כשתהיה תח"צ רציפה מרעננה ועד לפתח תקווה הקרובה.


לא צריכים להעלים את המכוניות והחניות מהמרחב הציבורי. אבל אם זיהינו 3 רחובות משמעותיים ותחנות רכבת, לא יקרה כלום אם לפחות לידם נשנה את סדרי העדיפויות: למכוניות יש אינסוף רחובות אחרים. ממליץ לטעת שם עצים ולסלול שבילים, כי כשהכל קרוב ונגיש - אנשים יוצאים מהרכב ומשתמשים במרחב.


273 צפיות0 תגובות

שבוע חדש - נת"צ חדש: הלילה ברחוב משה סנה צובעים את הנתיבים הימניים (מתוך 3 לכיוון) בצהוב. ברחוב עוברים כ-40 אוטובוסים לשעה (כ- 2000 נוסעות) שיקבלו עדיפות בנתיב ייעודי לתחב"צ. זה כבר הנת"צ השלישי החודש שנצבע בתל אביב, אחרי רחוב הרכבת ודרך השלום




63 צפיות0 תגובות
bottom of page