top of page

הי, אני אלון סיגלר, מתכנן ערים ותחבורה ומעריץ של המרחב העירוני. אני מתלהב מהעיר ומהחיבורים שהיא יוצרת, נהנה לשוטט בארץ ובעולם ולתרום לתכנון אנושי עירוני.



תחנת רכבת סבידור בתל אביב היא מרכז התחבורה הציבורית הגדול והמרכזי ביותר בישראל. כל יום עוברים בו כ- 100,000 משתמשי תחבורה ציבורית שמגיעים בעשרות רכבות ואלפי אוטובוסים (מספר שצפוי לגדול משמעותית עם פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה בעוד מספר חודשים, ולאחר מכן הקו הסגול שיביאו ביחד עוד כמה עשרות אלפי נוסעים יומיים).


בתחנת רכבת סבידור יש גם 600 מקומות חניה לרכב פרטי. כמה מאות נהגים ברי מזל שהגיעו מוקדם בבוקר נהנים מכמה שעות חניה במחיר כמעט אפסי, 24 ש"ח למבקרים או 6 ש"ח לתושבי תל אביב, מחיר נמוך יותר מכרטיס חופשי יומי לשימוש בתחבורה ציבורית. אם מכניסים את כל מי שחנה בחניון הציבורי (שגדול יותר מתחנת הרכבת עצמה) ממלאים בקושי חצי רכבת.


חוויית המשתמש של נוסעי התחבורה הציבורית המגיעים למסוף


רכבת ישראל

סבידור היא תחנת הרכבת הראשית של ישראל. כל יום עוצרות בתחנה כ- 170 רכבות, הן מורידות ואוספות כ- 60,000 נוסעים מכל רחבי המדינה. לפי התחזיות, בשנים הקרובות צפוי לגדול המספר ל- 75,000 נוסעים ונוסעות.


60,000 אלף נוסעים הם כוח קניה לא מבוטל, אבל המסחר היחיד שקיים בסביבת התחנה - מכונה אוטומטית לבקבוקי שתיה ובית קפה של רשת גנרית ויקרה בחנות קטנה שקיבלו בזיכיון מהמדינה. מספר הנוסעים היומי בתחנה דומה למספר התושבים של גבעתיים השכנה, הייתם יכולים לדמיין שכל תושבי גבעתיים יסתפקו בחנות אחת קטנטנה ויקרה?

עשרות אלפי הנוסעים יוצאים מתחנת הרכבת ישר למגרש חניה לרכבים ואופנועים. צל של עצים כמעט ולא בנמצא.


בכניסה לתחנה מקימים חניון רובוטי תת קרקעי לאופניים (העיגול המגודר ביציאה מהתחנה), כשיסתיימו העבודות יהיה אפשר להחנות הרבה זוגות אופניים בצורה בטוחה.


חלק משדרת העצים החדשה (בצד שמאל של התמונה) פינו לטובת הקמת הקו הסגול. כל מי שרוצה לעבור לאוטובוס מהרכבת צריך למצוא את דרכו בין גדרות של אתרי עבודות, ועוד כמה חניות לטווח קצר למעט אנשים שיסעו מהמקום במונית או שיאספו על ידי ההורים/חברים. שלטי ההכוונה במרחב לא מוצלחים ולא פעם אפשר לראות אנשים מבולבלים מחפשים לאן הם הולכים.


לאחרונה נפתחה כניסה נוספת וחשובה לתחנת הרכבת מצפון, ברחוב יעקב דורי. מי שיוצא מהשער החדש נשפך לתוך כביש מרובה נתיבים ומדרכות צרות ללא צל (אבל עם עציצים של עצים ייבשים שתופסים גם את מעט השטח שנותר להליכה). במדרכות יש גם כמה תחנות אוטובוס (ללא הצללה) שהופכות את ההליכה בבקרים עמוסים לחוויה לא נעימה.


מסוף האוטובוסים סבידור: איחור מובנה כבר מהתחנה הראשונה


מסוף האוטובוסים בסבידור הוא מסוף התחבורה הציבורית השני הכי גדול בתל אביב, שני רק לתחנה המרכזית. מהמסוף יוצאים אוטובוסים עירוניים לכל מקום בתל אביב והסביבה וגם אוטובוסים בינעירוניים שמגיעים כמעט לכל קצוות המדינה. במסוף עוצרים כמעט 1,500 אוטובוסים ביום, ומספר דומה של אוטובוסים שרק חולפים ליד המסוף ומורידים עוד אלפי נוסעים שרוצים להגיע לרכבת או לבצע החלפה בין קווים שונים.


למסוף שמשמש כ- 1,500 אוטובוסים (נכנסים ביום) יש כניסה ויציאה אחת לרחוב "על פרשת דרכים". ביציאה אין נתיב העדפה לתחבורה ציבורית וברחוב יש 9 נתיבי נסיעה. כשמאות אוטובוסים יוצאים מהמסוף כל שעה הם צריכים לפלס את דרכם בין שיירות עמוסות של מכוניות.

יש גבול לכמה זמן אפשר לתת ברמזורים לאוטובוסים שיוצאים ונכנסים למסוף בלי לעכב את כל תנועת המכוניות. לעיתים פקקים מפחידים את מקבלי ההחלטות יותר מכמה מאות אוטובוסים שלא מגיעים בזמן עבור הנוסעים. בעוד כמה שנים יפתח גם הקו הסגול שעובר בצומת הזה ויתחרה עם האוטובוסים על זמן הרמזור הירוק. אם לא יאפשרו יציאה נוספת לאוטובוסים, השירות לנוסעים יפגע עוד יותר.


לשרשרת העיכובים שהמסוף מייצר מצטרפת תחנת מוניות פיראטית שאף אחד לא אוכף. שימו לב איך מוניות עם נוסעת בודדת חוסמות קו אוטובוס עם עשרות אנשים. לכולם נשמע סביר שבשביל להגיע לתחנת אוטובוס צריך ללכת כמה מאות מטרים, אבל אם הגעת ב-4 גלגלים, אין בעיה - תחנה ממש על הכניסה.

במסוף יש בערך 20 רציפי נוסעים שאמורים לשרת מעל ל- 1,500 אוטובוסים, כך שבכל תחנה עוצרים מספר לא מבוטל של קווים, לפעמים חלקם מתוזמן ליציאה באותה שעה.

סבידור הוא אולי מסוף תחבורה ציבורית, אבל את התיעדוף בכל מקום במרחב נתנו לרכבים הפרטיים. אם כבר הגעתם ברגל או ירדתם מאחד האוטובוסים בנמיר, תהיו חייבים להגיע לרכבת או למסוף בהליכה לצד כמה מהכבישים העמוסים בישראל. מדרכות סבירות עם צל הן מצרך נדיר, ברוב המקרים הולכי הרגל מסתפקים בשאריות: 3 מ' מדרכות עמוסות ברהיטי רחוב. כדי להקשות עוד יותר, בצמתים יש פניות חופשיות ימינה כמעט בכל הכיוונים. בנוסף לכל האתגרים ההולכים צריכים לקוות שנהגים ממהרים יתנו להם זכות קדימה ויאפשרו להם לחצות כדי להגיע בזמן לרכבת.


חניון אחוזת החוף במסוף סבידור: כשהתכנון מתעדף 600 נהגים על חשבון 100,000 משתמשי תחבורה ציבורית

לחניון הרכב הפרטי הצפוני מגיעים מדי בוקר כ- 600 מכוניות, עם ממוצע של 1.2 נוסעים בכל מכונית. רוב המכוניות מחנות את הרכב בבוקר ונוסעות משם לקראת הערב, ככה שאין תחלופת מכוניות רבה. החניון הדרומי הוא חניון לטווח קצר, נועד לשמש בעיקר אנשים שתפסו טרמפ לרכבת עם חברים, הורה או מונית. לכל היותר עוברות שם כמה מאות מכוניות נוספות בכל יום. השטח המוקצה עבור מיעוט המשתמשים עומד על 29 דונם.


לעומת זאת, האוטובוסים שמסיעים כמה עשרות אלפי נוסעים מדי יום, נדחקים לשטח מצומצם של 10 דונם בלבד. שטח המסוף קטן יחסית למספר האוטובוסים המגיעים אליו, היציאות עמוסות במכוניות ואת הכניסה חוסמות מוניות. ברציפים עצמם יש לעיתים תורים של אוטובוסים שאמורים לצאת באותה השעה. כל הדברים האלה מצטברים לעיכובים רבים שמרגיש כל מי שמשתמש בקו אוטובוס שיוצא מסבידור, גם אם הוא נמצא במרחק תחנות רבות מכאן. בתמונה הבאה תוכלו לראות את מסוף סבידור עמוס בתחבורה ציבורית ופקק אוטובוסים שמגיע עד נמיר וכל זה בזמן שמספר קטן של מכוניות תופסות את המיקום הכי אטרקטיבי במסוף. התוצאה: מאות נוסעים שמחכים להגיע לתחנת הרכבת רואים אותה אך היא אינה מתקרבת.

פקק אוטובוסים ביציאה ממסוף סבידור לכיוון רחוב 'על פרשת דרכים'. תמונה: אפרת טלוקובסקי

עשרות אלפי משתמשי התחבורה הציבורית נדחקים מדי יום לשטח שנועד לשרת בעיקר מכוניות. עד שכבר יש בשטח המסוף מעט עצי צל הם נמצאים במגרש החניה, כדי שלא יהיה חם לכמה רכבים בזמן שעות ארוכות של המתנה לנהגים.ות שישובו.

מסבידור יוצאים אוטובוסים ורכבות לכל רחבי המדינה, ועדיין לא תמצאו שם איזו כיכר או גינה נעימה לזמן ההמתנה.


אם ככה נראה מרכז התחבורה הציבורית הגדול והעמוס בישראל, מה הפלא שגם בערים אחרות מחביאים את התחנות מאחורי עשרות נתיבים ואינסוף מגרשי חניה. הנה דוגמאות מערים אחרות: מחיפה, הרצליה, אוניברסיטת ת"א וראשון לציון. בירוק מסומן המרחב המוקדש לאלפי משתמשי תחבורה ציבורית, באדום השטח המוקצה לרכב פרטי.


מרכזי תחבורה ציבורית אולי מורכבים מחניות אוטובוסים ומסילות ברזל, אבל חשוב לזכור שהם נועדו לשמש אנשים. תחנת רכבת סבידור הוקמה כבר לפני הרה שנים, אז למה גם היום כשלכולם ברורות מה הבעיות, עדיין חלק גדול מהפרויקטים שנועדו להעביר אנשים לתחבורה ציבורית נראים כאילו הם בסך הכל נועדו לא להפריע למכוניות.



תחנת רכבת נבון בירושלים: שינוי גישה הוא דבר אפשרי

לפני 4 שנים נפתחה תחנת הרכבת החדשה בירושלים, מה שמאפשר להגיע מתחנת סבידור למרכז ירושלים תוך 40 דקות נסיעה. כשעולים מתחנת הרכבת לרחוב אפשר להגיע לתחנת הקו האדום של הרכבת הקלה דרך רחבה נעימה וללא מכוניות ומגרשי חניה. כדי להגיע לתחנה המרכזית צריך לעבור מעבר חציה בכביש צר שמשרת רק תחבורה ציבורית.



הכביש שמדרום לתחנת הרכבת הוצר מאד והאוטוסרדה הפכה לרחוב. את מגרשי החניה הרבים שהיו פזורים מסביב הופכים עכשיו לבנייני משרדים, ומאזור שומם עמוס בכבישים הוא יהפוך למרכז עסקים. באמצעות הרכבת הקלה, רכבת ישראל ועשרות קווי אוטובוס יהיה אפשר להגיע לעבודה בנוחות מכל מקום בעיר והסביבה. צריכים לאפשר באזור גם תוספת מגורים, אבל הכיוון הכללי הוא ברור, מרכז תחבורה אמיתי ונוח לנוח למשתמשים.


חזרה לסבידור: מה יקרה אם נצמצם את מספר החניות?


בדיונים על עתיד המסוף יש כאלה שטוענים שאם יבטלו את החניון אנשים יוותרו על התחבורה הציבורית ויעלו עם רכבם על האיילון וכך יתרמו לפקקים. אם בוחנים את המספרים נראה שהחששות לא מוצדקים. 600 רכבים זה מספר בטל בשישים למאות אלפי הרכבים שכר נוסעים היום באיילון, כך שתרומתם לפקקים היא מאד שולית. אם כל החונים יעלו על רכבת הם יתפסו פחות ממחצית מספר המושבים. רוב הנהגים גם ככה מגיעים בשעות שונות לחניון, כך שהם גם לא תורמים הרבה לגידול במספר הנוסעים בתחבורה הציבורית.


אם משתמשי התחבורה הציבורית היו בראש סדר העדיפויות אז במקום חניון ה'הורד וסע' היו בונים כיכר ציבורית עם ספסלים ועצים כמו בתחנות רכבת גדולות בעולם. במקום זה, היום בכניסה לתחנה הנוסעים צריכים לדלג בין מוניות, מכוניות ואופנועים שחונים.


30 דונים שמוקצים היום לחניות פרטיות יכולים להיות מתועלים להרבה דברים, אבל מספיק אם יוכלו להגדיל את המסוף על חשבון חלק מהחניות והשירות באוטובוסים לרחבי העיר ישתפר פלאים. היום במטרופולין יש מחסור חמור בשטחים למסופי אוטובוסים. הגדלת המסוך בסבידור תאפשר להגביר תדירויות של קווים רבים ובכך לשפר את חוויית השירות.


הגדלת סבידור יכולה לעזור מאד בצמצום הבעיות שהתחנה המרכזית בנווה שאנן מייצרת

התחנה המרכזית החדשה יושבת בלב שכונת מגורים, בניגוד לסבידור היא ממש צמודה למרפסות הבתים. בתחנה עוברים כל יום כ- 5,000 אוטובוסים. ברחובות הראשיים שמובילים אל התחנה מקימים עכשיו 2 רכבות קלות, את הקו הסגול על לוינסקי ואת הקו הירוק בשדרות הר ציון. התחנה המרכזית כבר היום צפופה ואין מקום לקווים נוספים. רוב האוטובוסים עדיין לא חשמליים, ועכשיו כשאין רחובות ראשיים הם נאלצים להתפתל ברחובות מקומיים.

אם את מסוף סבידור יגדילו על חשבון כמה חניות, יהיה אפשר להעביר חלק מהקווים שעוצרים בתחנה המרכזית. קווים שיהנו מנגישות גבוהה לתחנת רכבת מרכזית וקו רכבת קלה.


סיכום

מסוף סבידור הוקם בשנות החמישים, כשאת כביש נתיבי איילון עוד אפילו לא חשבו לתכנן. בשנות השבעים הכל השתנה ותחנת הרכבת שהייתה בשולי העיר הוחבאה מאחורי אינספור כבישים ומגרשי חניה. בזמן שתחנות רכבת גדולות בעולם הופכות למרכזי תעסוקה וומגורים עם המון דירות ומשרדים, את תחנת הרכבת שלנו השאירו בשולי העיר. השכונות סביב התחנה בנויות בדלילות, ומרחב ציבורי מזמין לנוסעים בכלל לא קיים. ואת רוב השטח תופסים מגרשי חניה ענקיים, שלא תורמים כלום לניידות אבל הופכים את חווית השימוש בתחבורה ציבורית לאתגר לא נעים.


ב"תכנית חיסכון" בערוץ 12 הכינו כתבה בעקבות השרשור שכתבתי בטוויטר על סבידור. גל חן מראיין את נהגי האוטובוס והנוסעים שעוברים במקום מדי יום. חלקם מספרים על קשיי התמצאות ומרחב לא מזמין, ונהגי האוטובוס מדברים על סיכונים בטיחותיים שהצפיפות במסוף מייצרת.



המלצות


  • פינוי חלק גדול מהחניון לצורך הגלת המסוף - יאפשר הגברת תדיריות, שידרוג השירות וצמצום הפעילות בתחנה המרכזית.


  • הוספת יציאה נוספת לרחוב נמיר - יציאה חדשה תאפשר לפצל את העומסים בצומת של רחוב על פרשת דרכים. צומת חדש יאפשר להוסיף מעבר חציה נוסף על דרך נמיר ובכל להגדיל את נגישות הולכי הרגל.


  • הוספת מסחר - במקומות רבים בעולם מסביב לתחנות רכבת מקימים שווקים ניידים או מייצרים תוכן מקומי כדי שהתחנה לא תעמוד בשיממון עד שיגיעו יזמים לפתח את השטח. למרחב כזה יש אפשרות להפוך את ההמתנה וההגעה למקום לחווייתיים ונעימים, וגם תתרום לצמיחת עסקים מקומיים.


  • משאיות ניידות למכירת מזון - בתל אביב אוסרים על מכירת מזון מכלים ניידים. בהרבה ערים עם תחבורה ציבורית מפותחת יש משאיות אוכל שמוכרות מזון מהיר. כשאנשים הולכים לתחנות התחבורה הציבורית נוח להם לקנות אוכל או קפה בזמן ההליכה, ובלי הצורך לשלם על ארוחה במסעדה. 'חיות כיס' הקליטו פרק שלם בנושא. בשורה התחתונה בהחלטה אחת מועצת העיר יכולה לאפשר רוכלות בחוק עזק עירוני, כדי לאפשר התפתחות מקומות ידידותיים למשתמשי התח"צ הרבים.


  • שילוט הכוונה - היום לנוסעים קשה מאד להתמצא במרחב ולהבין לאן הם צריכים ללכת. בין תחנת הרכבת למסוף יש אתר עבודות שצפוי להישאר שם עד לפתיחת הקו הסגול. לאחר מכן יתחילו כנראה עבודות להקמת קו המטרו כך שחייבים לחשוב על הולכי הרגל בזמן הקמת התשתיות. במסוף עוברת אוכלוסיה מגוונת ולכן השילוט צריך להיות במספר שפות. תיירים רבים מגיעים ברכבת משדה התעופה והולכים לאיבוד כשמנסים להבין איך הם ממשיכים מכאן.


  • קידום תב"עות לבניה אינטנסיבית מסביב למסוף ותחנת הרכבת - במקום יש תכנית מתארית שמגדירה את המרחב כאזור תעסוקה ומגורים בבנייה עירונית. התכניות המפורטות לא מתקדמות כבר שנים רבות. בקצב בו מתקדמים דברים נראה שקו המטרו המתוכנן במקום יקום לפני שמגרש החניה יפונה.


מוזמנות ומוזמנים להשאיר תגובות כאן או להצטרף לדיון בטוויטר






2,478 צפיותתגובה 1

הבוקר (30 בספטמבר, 2022) התפרסמה במרקר כתבה על הכאוס התחבורתי שעובר על תל אביב. הכתבה מציגה בעיה אמיתית של קורקינטים שרוכבים באלימות על מדרכות אבל במקום להציע פתרונות לבעיה, בכתבה בחרו לראיין א.נשים שמדברים על הקושי של הנהגים למצוא חניה. פוסט קצר עם המידע שחסר בכתבה

בעוד כמה חודשים יסגרו את אלנבי ובן יהודה לתנועת רכבים. במקום רחובות סואנים ורועשים הם יהפכו למדרחובים מוצלים שבמרכזם תיסע רכבת קלה (מישהו מתגעגע לשד' ירושלים של פעם?). רחוב עם תחבורה ציבורית ברמה אירופאית שיחבר את רמת גן, גבעתיים וכפר שלם לרצועת החוף המרכזית של תל אביב.

האוטובוסים הנוסעים היום ברחוב יעברו לנסוע ברחובות ראשיים כמו יהודה הלוי ורוטשילד, שכבר היום משמשים עשרות אלפי מועסקים, מבלים ותושבים. בנוסף לכבישים הם יהנו סוף סוף מתחבורה ציבורית זמינה על צירי העדפה. קינג ג'ורג' הרועש יהפוך לרחוב שקט ומוטה הליכה.

לראשונה, בזכות העבודות בבן יהודה, נוסעת תחבורה ציבורית תדירה לאורך חוף הים ואלפי אנשים יכולים להגיע מכל העיר (ומערים שכנות) לחוף, שהוא אחד מהיעדים הכי מבוקשים בתל אביב.

בכל רחוב בתל אביב שנסלל בו שביל אופניים נצפתה ירידה של 95% במספר הדו גלגליים שרוכבים על המדרכה. כשעמוס שפירא, מועמד לראשות העיר, טוען שמורידים חניות לטובת רוכבי אופניים ושמקומות חניה נעלמים עבור שבילים - צריך לזכור שללא תשתית ראויה מי שנפגע הם הולכי הרגל.

שפירא גם טוען שהעירייה מבטלת חניות כדי להתעלל בנהגים ושוכח שבלי ביטול חניה לא היינו יכולים לקבל את השביל הנפלא בפארק המסילה שמאפשר לחצות את העיר בהליכה ורכיבה מבלי להצטופף על המדרכות הצרות ברחוב אילת.

במחיר של כמה עשרות מקומות חניה לאורך רחוב הרצל הצליחה העירייה ליצור שביל אופניים שמגיע מבת ים עד רוטשילד ולב העיר בלי להסתכן ברכיבה על כבישים או לסכן הולכי רגל במדרכות הצרות בהרצל. ובכלל, צריך לזכור שמי שהפך את הרצל לרחוב לא נעים הם המכוניות ולא הרוכבים.

אסור להקטין את הבעיה הקשה של בטחון הולכי הרגל. טוב עושה העירייה שסוללת שבילים שיפרידו אותם מהרוכבים. זה לא פותר את העירייה והמדינה להגביר את האכיפה ולגרום לכולם להבין שאין מקום לנהיגה או רכיבה אלימה ברחובות הערים.


בכתבה מצוטט מחקר (פרופ' שופ, 2007) שטוען שחלק גדול מהפקקים בעיר נוצרים בגלל אנשים שמחפשים חניה, רק הוא שוכח להציג שהמסקנה של המחקר הפוכה לחלוטין - תוספת חניות הורגת את העיר ולכן יש לגבות תשלום גבוה על חניה. ובכלל, כמה חניה זה מספיק חניה?

את בעיות התחבורה של העיר לא יפתרו רכבים מעופפים אוטונומיים וגם לא רכבים מתקפלים. את הבעיות של העיר צריך לפתור עם הרבה תשתיות, עם חינוך ואכיפה קפדניים. את תרבות הרכיבה (שמזכירה את תרבות הנהיגה) צריכים לרסן. הולך להיות כאן צפוף הרבה יותר ועוד כמה מקומות חניה לא יפתרו את הבעיה.

10 צפיות0 תגובות

עודכן: 13 ביולי 2023



בכל כמה שבועות מתפרסמת כתבה שמזהירה אותנו שישראל טובעת בפסולת ושאם נמשיך להטמין פסולת בלי להפריד אותה יגמר לנו המקום במטמנות האשפה. הבעיה הזאת לא חדשה ואחת לכמה שנים המשרד להגנת הסביבה יוצא בקמפיינים חשובים שיעודדו אותנו להפריד אשפה ולמחזר יותר.


מחקרים רבים בפסיכולוגיה התנהגותית כבר הגיעו למסקנה שכדי שאנשים יעשו פעולות רצויות הן צריכות להיות נוחות יותר מהביצוע של פעולות לא רצויות. כמו שכל כמה שנים חוזר לכותרות הויכוח אם תרומת איברים צריכה להיות ברירת המחדל או שהיא הבחירה שדורשת את המאמץ, כך גם במקרה של מיחזור ומיון אשפה. ביום שבו הפרדת אשפה תהיה נוחה כמו לא להפריד אשפה לאנשים יהיה קל יותר לבחור באופציה הזאת.


אז למה רוב הערים שלנו עושות הכל כדי שהפרדה תהיה משימה כל כך מאתגרת שרובנו פשוט נוותר עליה ברוב המקרים?



התמונה מימין היא תמונת יח"צ של תאגיד מיחזור. בפועל, לרוב האנשים יש פח ירוק לאשפה רגילה (ועכשיו בקצב גובר גם יש סיכוי שיהיה גם פח כתום לאריזות ליד הבית -בבניינים חדשים עם חדרי אשפה פרטיים כבר יותר נפוץ לראות פחים כתומים וירוקים זה לצד זה). ובכל מקרה ברוב הארץ הפחים לא מסודרים ככה יפה ברחוב, לצידה של מדרכה רחבה ומוצלת. יותר סביר שאזור הפחים הקרוב לביתכם נראה כמו בתמונה בצד שמאל.


בישראל רוב הזבל נקבר ומי שמת זו הסביבה

לפני חודשיים פרסם המשרד להגנת הסביבה סרט שמסביר שרק 22% מהפסולת בישראל הולכת למיחזור וכל היתר (78%) מגיע למטמנות, זאת אומרת שאת כל האשפה שאנחנו מייצרים קוברים בקרקע.

זה לא סוד כזה שמור שבישראל קצב גידול האוכלוסיה גבוה ביחס לעולם ושכמות הקרקע הפנויה פה הולכת ואוזלת, אם בגלל תכנון מרחבי לקוי, ואם בגלל כמויות הכבישים והתשתיות שחוצים את המדינה לכל אורכה. השטח במטמנות בישראל הולך ואוזל, וזה עוד לפני שדיברנו על כל המטמנות הלא חוקיות הפזורות בישראל ומזהמות את המיים והקרקע שלנו כשאף אחד לא מפקח.


קצב גידול האוכלוסיה בישראל עומד על כ- 150,000 תושבים חדשים בשנה (סדר גודל של עיר כמו אשקלון או רחובות כל שנה) ושטחי קרקע פנוים שנעלמים מציבים אותנו בפני משבר חמור שמאיים להטביע אותנו בפסולת. מספיק לטייל בפארקים ובחופים בסופי שבוע כדי להבין שהזבל הופך להיות חלק משמעותי ובלתי נפרד מחיינו, ויש מקומות פתוחים שכבר הפכו לאתרי זבל של ממש.



לכמה סוגים אפשר למיין את האשפה הביתית?

פסולת אורגנית

לרוב מדובר על שאריות מזון. כמה עשרות אחוזים מתוצרת האשפה הביתית בישראל. הפסולת האורגנית היא הפסולת שהכי קל למחזר ולהפיק ממנה דשנים מועילים ואפילו חשמל. כשהיא מוטמנת עם יתר הפסולת היא מתבזבזת ובמקום לספק דשן היא נרקבת מתחת לאדמה והופכת למתאן (גז חממה שתורם לא מעט למשבר האקלים).

בערים הגדולות נדיר יחסית למצוא פחים לפסולת אורגנית והם ממוקמים לרוב ליד גינות או מרכזי מחזור מרוחקים. למי מאיתנו יש כוח או זמן להסתובב עם שקיות רטובות ומסריחות ברגל, או שירטיבו את הרכב בדרך לפח שנמצא בשכונה מרוחקת?


זכוכית

אריזות של קפה, בקבוקי שתיה, כלי מטבח ישנים וכו'. בדרך כלל העיריות ממקמות את הפחים האלה לידבאזורי מסחר, כאילו רוב האנשים לא שותים קפה או שוברים כוס או צלחת מדי פעם גם בבית. ללכת עם זכוכית שבורה בשקית כמה מאות מטרים זאת משימה מאתגרת וגם עלולה להיות די מסוכנת.


אריזות

כל הפסולת היבשה אריזות של מוצרי מזון, משלוחים מהאינטרנט שהכמות שלהם הולכת וגדלה בנפחי האשפה. בשנים האחרונות יש תוספת משמעותית של פחים כתומים ובהתאם יש עליה באחוז האריזות המופרדות וזה טוב, אבל לא מספק.


נייר וקרטון

אמורים ללכת לפח הכחול או לקרטוניות, אבל הפחים האלה פחות נפוצים.


פסולת אלקטרונית וסוללות

פסולת שאם נטמין יחד עם יתר האשפה תזהם את המים ואת הקרקע שכולנו ניזונים ושותים ממנה. בעולם שהופך לדיגטלי ורמת החיים בו עולה באופן מהיר, כמות האשפה הזאת תופסת חלק נכבד מנפח הפסולת. מעבר לזיהום האדיר שאשפה כזאת מייצרת, החומרים שמרכיבים את המחשבים שלנו הופכים למשאבים נדירים במדינות מרוחקות. או במילים אחרות, הפסולת הזאת שווה הרבה מאד כסף שפשוט הולך לפח (ואז נקבר).


אשפה שלא ניתן למחזר

יש מוצרים שלא ניתן למיין או שהם מורכבים מהרבה חומרים שונים. זאת האשפה שאמורה ללכת לפח הירוק, ובעולם אידאלי רק היא הייתה מוטמנת (או מטופלת באופן יקר הרבה יותר). אז איך קרה שכמעט בכל מקום זה הפח היחיד שקיים בסביבה? מכל סוגי האשפה, דווקא את זאת הרשויות דאגו שיהיה לנו קל מאד לזרוק. ואם זה הפח היחיד בסביבה אז לשם תגיע גם רוב הפסולת שאפשר למחזר, או כמו שהמדינה בעצמה אומרת - 78% מהפסולת מגיע לשם, למרות שכמו שראינו הפח הירוק אמור לקלוט רק אחוז קטן מהזבל שאנחנו מייצרים.


בעולם מושלם ככה זה היה נראה

אז למה כל כך קשה למחזר כאן?

אם לכולם ברור מה צריך לעשות איך הגענו למצב שישראל היא המדינה עם אחוז המיחזור מהנמוכים ב- OECD, שם הממוצע עומד על 40% ובישראל רק על 22%? בספרד, להשוואה, אחוז הפרדת הפסולת הביתית עומד על כמעט 50%, וספרד היא מדינה הרבה יותר גדולה מישראל, ובה יש לא מעט שטחים פתוחים ענקיים שיכולים "להתבזבז" על מטמנות אשפה.


אני מחשיב את עצמי בנאדם עם מודעות סביבתית יחסית גבוהה, אני מבין את הנזקים של אי הפרדת הפסולת, אני מודע להיותנו מדינה צפופה וקטנה עם מעט שטח, אבל כשאני רוצה למחזר ולהפריד פסולת, העיריות והמועצות המקומיות והאזוריות, שאחריות על פינוי הפסולת, עושות הכל כדי שיהיה לנו קשה עד בלתי אפשרי למחזר.


איפה העיריות מחביאות את פחי המיחזור?

לפני כמה חודשים פניתי למוקד 106 של העירייה בבקשה לפזר פחי מיחזור להפרדת אריזות בשכונה, אמרו לי שביפו לא שמים פחים כתומים כי התושבים לא יודעים להפריד פסולת וזורקים אשפה רגילה לפחים הכתומים. הנציגה מאגף התברואה אמרה לי שאם אני בכל זאת רוצה למחזר יש פח כתום לאריזות במרחק 500 מ' ממני. ואם אני רוצה פח לפסולת אלקטרונית יש אחד באותו מרחק, אבל בדיוק בצד השני של הרחוב.


באתר עיריית תל אביב, יש מפה של כל מתקני המיחזור של העיר (וזה כבר מצב טוב יחסית לעומת רשויות אחרות). אז בדקתי מה קורה בפלורנטין, שכונה שלא ממש מפורסמת בניקיון שלה. אם יש שם הרבה אנשים והרבה עסקים ובעלי מלאכה, אז הגיוני שיהיו הרבה פחים בשכונה. אבל לא, כל מי שהולך בשכונה, בקושי יכול למצוא פח ירוק רגיל כדי לזרוק את הזבל. ואם כבר יש פחים כאלה הם לרוב זרוקים על המדרכה מוקפים אשפה מכל הסוגים. השכונה עצמה מאד מלוכלכת ומלאה בזבל. לא מפתיע, אם כן, להיתקל ברחובות בעכברים בגודל של חתולים כי הם אוכלים טוב מכל הזבל שזרוק בחוץ.



כמו שאפשר לראות במפה, יש כמה פחים למיחזור זכוכית בהיקף השכונה, ובחלק הצפוני שלה יש מקבץ גדול של קרטוניות עבור כל אותם בתי מלאכה וחניות סיטונאיות. על פחים כתומים אין בכלל מה לדבר, ופסולת אלטקרונית נמצאת בנקודה אחת שרחוקה מרוב תושבי השכונה.



פעם עוד היו פחים למיחזור בקבוקים פזורים ברחבי הערים. מאז שהורחב חוק הפיקדון, כדי למחזר, אנשים נדרשים ללכת עם ערימת בקבוקים לסופר הקרוב ולהתחיל לספור בקבוקים עבור כסף קטן. הרחקת המיחזוריות, ואי מתן אפשרות לזרוק בקבוקים לפח הכתום עלולים לגרום לירידה במיחזור במקום להגדלתו.


בדקנו איפה נמצאים פחי המיחזור וגילינו שהם די רחוקים. בבניינים חדשים המצב עוד טוב יחסית, כי תקנים חדשים מחייבים הקמה של חדרי אשפה, וגם בהם לרוב אין את כל סוגי המתקנים למעט פחים כתומים וירוקים. בשכונות ותיקות או בניינים ישנים אין מקום כזה לפחים אז עושים מרכזי מיחזור אזוריים (במקרה הטוב) או פשוט מפזרים פחים בצורה רנדומלית, ככה שיכול להיות ליד הבית פח כתום, אבל את הפסולת האורגנית צריך לזרוק בכלל במקום אחר לגמרי.


מה עושה אדם שגר בשכונה ותיקה וצפופה כמו פלורנטין בתל אביב או נחלאות בירושלים ואין ברשותו רכב? הוא צריך לאגור אצלו את הזבל בבית, עד שבמקרה הוא ילך לכיוון בו נמצא הפח הספציפי שהוא מחפש. במילים אחרות, כל רצון למחזר נתקל באתגרים לוגיסטיים מורכבים, וביומיום העמוס של כולנו, קשה להכניס עוד מטלות כמו סיבוב עם ערימות זבל ביד בין אזורים שונים.


מיקום הפחים - בסך הכל עוד מכשול על המדרכות הכאוטיות ממילא


אם אתם לא גרים באחת מהשכונות החדשות אז בסיבוב קצר מהבית אתם תראו שבחלק מהבניינים יש מסתור אשפה בחזית החצר של הבניין, או סתם זרוקים בחצר בצורה ספורדית. בשכונות וותיקות בהן הבנייה צפופה, הפחים עומדים ברחוב, על חשבון חניה במקרה הנדיר ולרוב הם פשוט עוד מכשול על המדרכה שכולנו רגילים לדלג לידם כשאנחנו מסתובבים בחוץ (וגם אם הפחים מסודרים בחצרות, בשעות איסוף האשפה בבוקר כל הפחים יוצאים לתפוס נדל"ן על המדרכה). לרובנו אין מגבלות ניידות אז זה רק עוד רעש ויזואלי שקוף שאנחנו יודעים להתמודד איתו בלי לשים לב. אם אנחנו כבר מסתובבים עם עגלות או על כיסא גלגלים אז לפעמים הפחים מהווים חומה של ממש.


סיכום ביניים

  • רוב האנשים בישראל לא ממחזרים ומפרידים פסולת. כ-80% מהפסולת מגיעה למטמנות שתופסות הרבה מאד שטח בזמן שהשטחים הפתוחים שלנו הולכים ואוזלים.

  • הפסולת שהולכת למטמנות לא מופרדת ופסולת שאפשר למחזר נקברת יחד עם הפסולת שאי אפשר למחזר. חומרים אורגנים שיכלו להפוך לדשן או אנרגיה נקברים ומייצרים גזי חממה, הפסולת האלקטרונית שיכולה לשמש את תעשיות האלקטרוניקה בעולם נקברת גם כן, תופסת מקום יקר ומזהמת את הקרקע והמים בחומרים רעילים ומסוכנים.

  • אין כמעט פחי מיחזור במרחק נגיש וקרוב לבית, מה שהיה הופך את ההפרדה לפשוטה ונוחה וללא מאמץ. רוב האנשים הם עצלנים ו/או עסוקים, פעולת המחזור צריכה להפוך לפשוטה ונגישה יותר כדי שלא רק אנשים עם מודעות סיבתית גדולה ימחזרו ויפרידו פסולת.

  • פחי האשפה עצמם הופכים למפגע לא פחות מהזבל שבו הם מנסים לטפל. הפחים זרוקים ברחובות, לרוב תופסים שטח מדרכה מבוקש, מפריעים לניידות, ומוסיפים עוד לכאוס הכללי שיש על מדרכות הערים שלנו, בנוסף לדוכני פיס, מכוניות חונות, אופנועים חונים ונוסעים, עמודי חשמל, רמזורים, פרסומות, בורות וכו'.

קייס סטאדי: ברצלונה - כשהפרדת אשפה הופכת לפעולה פשוטה

אם בערי ישראל צריך לנחש איפה נמצאים פחי המיחזור ולקוות שהם במרחק הליכה סביר מהבית, אז בברצלונה הבעיה הזאת כלל לא קיימת. פחי המיחזור נמצאים בכל מקום, והם אפילו לא מכערים את המדרכה או מפריעים להולכי הרגל. באופן כללי, לא רק במיחזור, יש לנו הרבה מה ללמוד ולהעתיק מברצלונה לגבי עירוניות ואיך שמים את הולך הרגל במרכז.


קיצור מרחקים

לפי האתר של עיריית ברצלונה כל בית בעיר נמצא במרחק של עד 100 מטר ממרכז המיחזור הקרוב. בכל צומת שמגיעים אליה אפשר למצוא את כל 5 הפחים הצבעוניים. אם אדם יורד מהבית, ולא משנה לאיזה כיוון הוא פונה, הוא צריך ללכת רק עד הצומת הקרוב כדי למחזר, ובברצלונה יש הרבה צמתים, כל 100 מ' ליתר דיוק.


כשפחי המיחזור כולם נמצאים במרחק קצרצר אז אין בעיה להחזיק בבית או בעסק 5 מיכלי אשפה קטנים כדי להפריד ולמיין את הפסולת. אין צורך להחזיק בבית מיכלי אשפה גדולים רק כי אי אפשר לדעת מתי יצא לנו לעבור ליד פח מיחזור לפסולת ספציפית. בהרבה בתים, משרדים או חנויות בברצלונה נהוג למצוא פחים שמאפשרים הפרדה נוחה.


ניראות

הפחים בברצלונה כולם מאותו סוג ונראים אותו דבר, רק עם מכסה בצבע אחר. הם די גדולים ומסיביים, ככה שלא סביר שאנשים יזיזו אותם ממקום למקום וזה מבטיח שבזמן פינוי האשפה הפחים תמיד יחזרו למקום הייעודי להם.


בארץ, בשונה מברצלונה, כל פח נראה אחרת. יש פחי צפרדע, ויש דחסניות של קרטונים ויש פחים כתומים קטנים, ויש פחים מוטמנים, ואין מקום למחזר בו את הבקבוקים. בנאדם צריך לעשות תואר רק כדי להבין איפה ממחזרים מה.


מכיוון שהפחים הצבעוניים נמצאים בכל מקום בברצלונה, וכולם נראים אותו דבר, אנשים לומדים למחזר ולהפריד פסולת כבר מגיל צעיר, אף אחד לא צריך ללמד אותם את הפעולה הזאת. אפשר לראות משפחות הולכות ברחוב ואת הילדים מפרידים וזורקים את שאריות האוכל מהמסעדה הקרובה בפח אחד ואת האריזות בפח אחר. מיחזור הופך להיות כל כך יומיומי ובכל מקום שכולם לומדים ואין צורך לצאת בקמפיינים תכופים ויקרים עם אנשים מפורסמים שישכנעו אותנו שצריך להפריד אשפה. עם כל הכבוד לפרסומות מצחיקות, לא הן מביאות את פחי המיחזור אלינו הביתה.


אסתטיקה


בברצלונה פחי האשפה אינם מהווים מטרד והם תמיד מסודרים לצד המדרכה באותו מקום. באופן כללי ברצלונה היא אחת הערים המסודרות שראיתי. עיר בה מדרכה היא רק מדרכה, רצועת השירות היא רצועת שירות, תחנת האוטובוס היא רק תחנת אוטובוס והחניה תמיד מסומנת כחניה ואין אישור בקריצה לחנות בכל מקום שהנהג מרגיש שנוח לו מספיק. למרות שאנחנו מדברים על זבל התוצאה נקיה ואסתטית הרבה יותר מאשר בישראל.

התושבים מרגישים שמכבדים אותם כי שומרים על העיר נקייה, והם בתמורה ישמרו על העיר נקייה יותר בעצמם. יותר קל לזרוק זבל על הרצפה בעיר מלוכלכת מאשר להיות זה שזורק את הבקוק הראשון.


פלורנטין, תל אביב <-> Eixample, ברצלונה


לשכונת פלורנטין ולרובע אישמפלה (Eixample) יש הרבה מאד מאפיינים דומים: רשת רחובות צפופה עם הרבה צמתים, עירוב שימושים הכולל מסחר, מגורים ובתי מלאכה (שמייצרים הרבה זבל), בנייה לקו אפס ובשתי השכונות יש בעיקר בניינים ישנים ללא חדרי אשפה מסודרים.


ההבדל הוא שבברצלונה יש כמעט 7 מיליון תיירים ומבקרים בשנה, והיא צפופה פי 3 מתל אביב. זאת אומרת שעל כל מ"ר בעיר יהיו הרבה יותר אנשים שמייצרים זבל. אז איך זה שבשכונה אחת מצליחים לשמור על סדר וניקיון והשנייה נראית כמו מזבלה במדינה עניה? בשתי השכונות אין חדרי אשפה ואין מרווחים בין הבניינים ולכן העירייה מעמידה את הפחים במרחב הציבורי. בברצלונה עושים את זה בצורה מסודרת על חשבון חניות, ובפלורנטין, כדי להימנע מצמצום חניות שמים פחות פחים.



לרחובות בעיר יש כמה תפקידים: העברת תנועה, אפשרויות חניה, מרחב ציבורי, מקום לעצירה ופעילות, תחבורה ציבורית, מעבר תשתיות, מעבר של סחורות וגם פינוי אשפה. בפלורנטין, על אף היותה שכונה צפופה יחסית ועם אוכלוסיה יחסית צעירה, הרחובות שלה מוקדשים באופן כמעט בלעדי לחניה ותנועת רכבים. אם רוצים לספק לכולם חניה וכביש אז לא נשאר מקום לדברים בסיסיים נוספים כמו פחים ו/או עצים. בברצלונה לעומת זאת, יש מקום גם למדרכות רחבות ומוצלות, שטחים לפריקה וטעינה, וגם מקום מסודר ל-5 פחי אשפה. חניות יש גם לאורך רחובות ברצלונה, אבל הן פשוט ממוקמות היכן שנשאר מקום לשימושים אחרים שחשובים לא פחות לתפקודה של העיר.


העיוורון שמצוקת החניה מייצרת אצל מקבלי החלטות גורמת למדרכות להפוך למסלול מכשולים, כשהולכי הרגל נאלצים לפלס את דרכם בין פחים, אופנועים, ארונות חשמל וחניות. הכל במטרה שעוד כמה רכבים יוכלו אולי למצוא חניה ממש מתחת לבית. אני לא טוען שבעיית החניה לא קיימת, אבל העיר צריכה לענות על עוד הרבה צרכים מעבר לחניה במרחק של 50 מ' מהבית. מצפים ממשתמשי התח"צ ללכת לתחנת אוטובוס או לפח מיחזור גם למרחקים של 500 מ' ויותר, העיקר שלנהגים תהיה חניה קרובה. עיר היא מכלול של בעיות ולוגיסטיקה, אבל "מצוקת החניה ליד הבית" דוחקת את הטיפול בהרבה בעיות אחרות.



עיריית תל אביב מודעת לבעיות האשפה בפלורנטין, זה נושא שמדובר ברוב קבוצות הפייסבוק של השכונה באופן תדיר, אבל הפתרונות שהיא מציעה נוגעים יותר לעולמות המדע הבדיוני מאשר לבעיות הפסולת האמיתיות של השכונה. העירייה יצאה בפיילוט לפני מספר חודשים והתקינה מספר פחים סולאריים שאמורים לדחוס את האשפה. לא ראיתי בברצלונה פח אחד שצורך חשמל והעיר עדיין מצליחה להיות נקייה. לא ברור איך פח עם מנוע ינקה את השכונה? הפח אולי ידחוס את האשפה ויצמצם את הנפח שלה, אבל הדחסן האוטומטי הזה לא יהפוך את המיחזור לקרוב יותר לבית. אולי במקום לדחוס, כדאי להתחיל להפוך את מטלת הפרדת הפסולת לנוחה יותר לתושבים מאשר לפחים.


סיכום

כמעט כל מתכנני הערים ואנשי הסביבה יסכימו בינהם שמגורים בערים צפופות יכולים להוביל לסביבה נקיה יותר, וככל שהערים שלנו יהיו ירוקות וצפופות נוכל לשמור על יותר שטחים פתוחים וטבע שיישמר גם לדורות הבאים. בערים צפופות נוח יותר להתנייד ללא מכונית ובכך לזהם פחות, גם לוגיסטיקה ושינוע של סחורות ואשפה יעילים יותר כשעושים את זה במוקדים גדולים ומאוכלסים בצפיפות מאשר במרחב מבוזר בו צריך לפנות אשפה מכל בית פרטי. לגור בעיר זה לא מספיק, הערים שלנו צריכות כל הזמן להשתפר ולדעת להתמודד עם הצפיפות הגדלה, כדי שנוכל להנות משלל היתרונות וננסה לצמצם ככל הניתן את ההשלכות השליליות של חיים בסביבה צפופה.


אם אנשים גרים 500 מ' מתחנת אוטובוס כנראה שהם ישתמשו בה פחות מאנשים שגרים ליד תחנה עם הרבה קווים בתדירות גבוהה למגוון יעדים. כך גם במקרה של מיחזור, אם יהיה להם נוח למחזר כמו שנוח להם לזרוק את הזבל יש סיכוי גבוה יותר שהם יבחרו למחזר.

במדינות שדואגות למיון פסולת בערים, לרוב גם המרחב הציבורי והפארקים בהם נקיים הרבה יותר. ההבנה שפסולת היא משהו שצריך לטפל בו מחלחלת גם מעבר לפעולה היחידה של זריקת אשפה לפח.


המלצות:

  • בכל מקום שיש בו פח רגיל יש לשים גם את יתר הפחים. אם מצפים שיותר אנשים ימחזרו צריכים לשים להם את פחי המיחזור ליד הפח הרגיל כדי שהמיון יהיה נוח בדיוק כמו לא למיין. ככל שיהיו יותר פחי מיחזור במרחב הציבורי, אנשים יפנימו את הרעיון ופעולת המיחזור תהפוך להרבה יותר שגרתית.

  • מיקום אחיד וקבוע - בבניינים חדשים כנראה בחדר אשפה. בשכונות ותיקות בצמתים (ובשכונות בהן אין הרבה צמתים, לפזר כל 100-200 מ'). עדיף תמיד במקומות קבועים כדי שלא משנה איפה אנשים נמצאים, הם תמיד ידעו איפה הפחים נמצאים.

  • סטנדרט אחיד לפחים ככה שהפינוי יוכל להתבצע במשאית סטנרדטית ועל ידי כמה שפחות אנשים. להמציא את הגלגל עם פחים "חכמים" או טכנולוגיים יותר רק מסרבלים את הטיפול כי כל פח דורש משאית אחרת ומיקום אחר ברחוב.

  • להחזיר לאלתר את מיכלי איסוף הבקבוקים - עדיף שיהיו בצמוד לכל הפחים האחרים כדי שהמיון משאר סוגי האשפה יתבצע בנוחות מירבית.








818 צפיותתגובה 1
bottom of page