top of page

הי, אני אלון סיגלר, מתכנן ערים ותחבורה ומעריץ של המרחב העירוני. אני מתלהב מהעיר ומהחיבורים שהיא יוצרת, נהנה לשוטט בארץ ובעולם ולתרום לתכנון אנושי עירוני.

הבשורות הרעות: כולם מגיעים לכאן ברכב פרטי וקבלת ההחלטות בהתאם


קרית הממשלה בירושלים היא לא סתם עוד אזור תעסוקה רגיל, כאן עובדים ועובדות כל השרות, השרים ופקידי הממשלה הבכירים. מכאן מתקבלות ההחלטות שמשפיעות על חיי היומיום של כולנו ומהמקום הזה אמורים לשרת את כל אזרחי המדינה. רק בעיה אחת קטנה - מדובר במבצר מנותק שהדרך היחידה להיכנס אליו היא ברכב פרטי. אם חשבתם להגיע בדרכים אחרות, אני ממליץ לחשב מסלול מחדש.

מקבלי ההחלטות בדרך לעבודה (אילוסטרציה מעולם מושלם)

איך מגיעים?

בכל הדרכים המובילות למתחם אין מדרכות ראויות, אין עצים או שבילי אופניים ואין גם נתיבי תחבורה ציבורית, רק עוד ועוד נתיבים לרכב פרטי. באקו-סיסטם כזה אין מה להתפלא שהשרים והפקידים הבכירים ממשיכים לקבל החלטות שרק תוקעות אותנו בפקקים אינסופיים ומובילות להקמת שכונות מגורים לא טובות.


כפי שאפשר לראות בתמונה רוב השטח מיועד למכוניות (מסומן באדום), בין אם בכבישים רחבים או אוקיאנוסים של חניה. ההחלטות שמתקבלות כאן, בין הכבישים ומגרשי החניה, הן אלה שגורמות לנו לעמוד בפקקים במקום שניסע ברכבת תחתית (או בכל דרך שהיא לא ברכב פרטי).


קרית הממשלה יכולה הייתה להיות גן עדן למשתמשי התחבורה הציבורית

הקריה מאד נגישה למגוון רחב של אמצעי תחבורה. מצפון נמצאות התחנה המרכזית ותחנת הרכבת הראשית של העיר. במרחק הליכה אפשר לתפוס אוטובוס או רכבת לכל מקום בישראל, אפילו לאורחים מחו"ל יש רכבת מנתב"ג פעמיים בשעה.


מסביב לקרית הממשלה ישנן שלוש תחנות של הקו האדום, שבאמצעותן אפשר להגיע מכל קצוות העיר עם רכבת קלה שעוברת כל 6 דקות.


תחבורה ציבורית טובה לא מספיקה אם הדרך לתחנת האוטובוס (או הרכבת) וממנה היא בלתי נסבלת.


לכנסת ולמשרדי הממשלה אפשר להגיע דרך אחד מארבעת הרחובות: הנשיא השישי, רבין, וולפסון ובן צבי. לצורך הדיון, אם היינו מחברים את ארבעת הרחובות האלה לרחוב אחד נראה שהוא כולו היה מותאם למכוניות בלבד. שימו לב - 24 נתיבי נסיעה לרכבים פרטיים, לעומת 0 נתיבי תחבורה ציבורית ושבילי אופניים. המדרכות כולן צרות מאד ועמוסות במכוניות חונות במקום בעצים ומקומות ישיבה.

בקרית הממשלה עובדים אלפי עובדי מדינה, כמעט כולם מקבלים 1,500 ש"ח בחודש עבור הוצאות רכב. בכנסת לכל ח"כ ושר יש רכב עם נהג, על חשבון המדינה. כשעלויות נהיגה הן לא שיקול בבחירת אמצעי הנסיעה, והדרך לעבודה מחייבת לעבור בכבישים מהירים לצד מדרכות איומות וצרות, מי בכלל יבחר להשאיר את הרכב בבית?

הזדמנות ראשונה: דרך יצחק רבין צריכה להפוך לשדרה

דמיינו שהרחוב המוביל לקרית הממשלה ממערב נראה לגמרי אחרת: אנשים שירדו מהקו האדום יוכלו לצעוד על שדרה מוצלת, רחבה ונעימה. זה רחוב מספיק רחב ויש מקום להרבה יותר אנשים, חלקם מגיעים ברגל, חלקם באוטובוסים, ברכבות קלות או ברכיבה על אופניים. גם למי שחייב מכונית ישארו נתיבים ברחוב האידאלי שיכול היה להיות כאן אם רק היו זוכרים שחיים בקרבנו גם אנשים שאינם נוהגים ברכב פרטי.


הנה דוגמה לחתך רחוב אפשרי ורצוי:

על אותו רחוב, באותו רוחב בדיוק, אפשר להכניס הרבה יותר אמצעים. אם היום כולם עומדים בפקקים, תחשבו כמה אנשים היו יכולים לדלג עליהם, אם רק נאפשר דרכי הגעה ידידותיות ונוחות יותר. אם זה היה המצב, סביר מאד שיותר מחמישים אחוזים מהאנשים היו מגיעים באמצעי תחבורה שאינו מכונית. הקרבה לרכבת ולרק"ל הופכות את המקום לנגיש וקרוב, עכשיו רק נשאר להסדיר את "המייל האחרון".


הזדמנות שנייה: ברחוב הנשיא השישי צריכה לעבור רכבת קלה

רחוב הנשיא השישי מחבר את התחנה המרכזית ותחנת הרכבת לקרית הממשלה. כפי שאפשר לראות בתמונה כאן למטה - נראה שמתוך קרונות הרכבת יוצאות מכוניות ולא אנשים. אם מקבלי ההחלטות היו נוסעים באמצעים אחרים הם אולי היו מבינים שהמדינה סובלת ממשבר תחבורה ציבורית חמר לא פחות ממשבר הפקקים.

הפער בין המצב הקיים למה שיכול היה להיות זועק לשמיים - בבירת ישראל יש עדיפות מובהקת לנהגים על פני כל היתר. בשנים האחרונות נסללו בירושלים די הרבה כבישים ומחלפים חדשים. מה היה קורה אם 5 הרכבות הקלות שמתוכננות בעיר היו מקבלות עדיפות? אם רק הייתה מסילה חדשה שכוללת תחנה בלב קריית הממשלה נראה לכם שכל כך הרבה אנשים היו בוחרים לעמוד בפקקים?



כל הגורמים שמשפיעים על חיינו נמצאים בקרית הממשלה

הכנסת

במרכז קרית הממשלה נמצא משכן הכנסת, זה המקום שממנו הח"כים מחוקקים חוקים שמשפיעים על עשרה מליון אנשים. מעטים מאד הם הח"כים ו/או מי מעוזריהם שמגיע בתחבורה ציבורית. קשה להאשים אותם כשמבינים שתחנת האוטובוס הקרובה ביותר לשער הכניסה נמצאת במרחק 300 מ', ומחייבת הליכה על מדרכה צרה ובלי עצים להצללה.


תחנות האוטובוס כל כך לא נגישות, מזל שלא חסרים מקומות חניה באחד מהחניונים העיליים או התת קרקעיים שמתחת למשכן. אם כבר וידאנו שכולם מגיעים במכונית ממוזגת ישר למשרד, אז אין מה להשקיע בעצים, גם לא ברחבת הכניסה. אף אחד לא מגיע לכאן ברגל, ואם הוא במקרה יתבלבל ויצעד לכאן, מכל מקום כבר יזכירו לו שזה לא מרחב שמתאים עבורו.

לכנסת ישראל הח"כים מגיעים כמעט כולם ברכב פרטי עם נהג צמוד במימון המדינה. נבחרי הציבור לא מתרגשים מעלויות הנסיעה הגבוהות הכוללות דלק, ביטוח, מוסך ואגרות שנתיות, עבורם נסיעה באמצעי בזבזני ולא יעיל היא ברירת המחדל, רק מיעוט קטנטן של ח"כים משתמש בתחבורה ציבורית.

כשחברי הכנסת מגיעים לכל מקום בישראל עם רכב שרד, לא פלא שפקקים מפחידים אותם יותר מאשר אוטובוס שלא מגיע בזמן. זאת אחת הסיבות לכך שחלק נכבד מחברי הכנסת ושרי הממשלה מתנגדים לאגרות הגודש שיעזרו טיפה למתן את הפקק ולעודד אנשים לעבור לתחבורה ציבורית. ראש הממשלה יכול לספר איך הוא רואה מחלפים שישחררו את העומס, וזאת למרות שכל המחקרים מראים בדיוק את ההיפך: עוד תשתיות לכבישים רק מאריכות את זמן העמידה בפקקים.



הח"כים החרדים מגיעים גם הם לכל מקום ברכבם הפרטי, בזמן שהם מייצגים את האוכלוסיה שהכי משתמשת בתחבורה ציבורית. שמשת המכונית עושה קסם מיוחד, כשיושבים מאחוריה לא מצליחים לראות את הבעיות של הולכי הרגל ומשתמשי התחבורה הציבורית. הרי אם אגרת הגודש תפעל, פחות מכוניות יסעו על הכביש בשעות העומס והתחבורה הציבורית תוכל לנסוע מהר יותר, ולהקל לרבים מאיתנו על החיים.


משרדי הממשלה

בקרית הממשלה יושבים כל המשרדים המרכזיים, וגם הם מוקפים כולם בגדרות ובמגרשי חניה אפורים. כל חקיקה וכל החלטה שמתקבלת בכנסת הסמוכה מתורגמת כאן מיד לתקנות ותקציבים עבור האזרחים ולפיתוח המדינה.


משרד המשפטים

המשרד שאחראי על ניסוח חוקים חדשים ופירושם של חוקים ישנים, בין היתר הם אחראים על חוק התכנון והבניה שמכתיב איך נראה המרחב שבו אנחנו חיים. זה החוק שמאפשר להקים כבישים במהירות בזמן שלרכבות קלות וכבדות לוקח שנים להכין תכניות.


משרד להגנת הסביבה

הם אחראים על זה שננשום בישראל אוויר נקי ונשמור על הטבע מפני פיתוח מואץ. עובדי המשרד יושבים בוועדות התכנון כדי לוודא שחוץ מרווחים כלכליים יקחו בחשבון עוד שיקולים.


משרד התחבורה

המשרד שקובע ומתכנן את מדיניות התחבורה, כאן קובעים איך אמורים להיראות הכבישים והרחובות שלצידם אנחנו חיים, הם אלה שקובעים כמה כבישים יסללו כאן וכמה רכבות, והם אלה שצריכים לריב עם ראשי רשויות כדי שיוותרו על חניות עבור נתיבי תחבורה ציבורית ושבילי אופניים (שלא נסללים כמעט מחוץ לתל אביב).

שלושת המשרדים שמכתיבים באופן ישיר איך נתנייד בארץ לכל מטרה נמצאים ברחוב בנק ישראל, שהוא כמובן לא רחוב אלא כביש עם מגרשי חניה שגם בו מכוניות חונות על כל מדרכה. בקרית הממשלה נמצא גם משרד האוצר שקובע איזה פרויקטים המדינה תתקצב ומאפשר מימון אינסופי של כבישים ומעט מדי פרויקטים של תחבורה ציבורית. לא רחוק מהם נמצא משרד הפנים, המשרד שתחתיו נמצא מינהל התכנון, כל דירה שנבנית במדינה וכל מקום חניה נקבעים על ידי הגוף הזה והם אחראים על אישור תכניות של כבישים, ומדי פעם הם גם מתכננים מסילות חדשות.


נהגים מתכננים עבור נהגים - בזמן שמשתמשי התחבורה הציבורית נשארים מאחור


בקרית הממשלה עובדים אלפי עובדי מדינה שמבנה השכר שלהם מעודד אותם להחזיק רכב (הסכם השכר האחרון בין ההסתדרות לאוצר אמור לשנות את זה ולאפשר את התוספת לשכר גם לעובדים שלא מחזיקים מכונית, נעקוב מתי זה באמת יקרה). הדרך למשרד כולה מוטת מכוניות בזמן שתחנות האוטובוס הפזורות בקרייה לא תואמות לעובדה שישראל היא מדינה מאד חמה. ובכלל, כמה מבאס זה לרדת מהאוטובוס לרחבה חשופה ושמשית כשלצידך מאות מכוניות חונות ונוסעות. אפילו קיוסק קטן כדי לקנות שתיה קרה אין בסביבה. ככה נראית תחבורה ציבורית כשמתכננים אותה אנשים שנוסעים כמעט תמיד רק במכונית.


העדפת המכוניות בקריית הממשלה מגיעה עם תג מחיר גבוה


הסיכוי להיפגע בתאונת דרכים בקריית הממשלה, גבוה יותר מבכל מקום אחר בירושלים. על רחוב יצחק רבין המוביל למתחם נמצאים שלושה צמתים מאד מסוכנים. בין השנים 2019-2022 דווחו למשטרה יותר מ-70 תאונות, וסך הכל נספרו יותר מ- 100 נפגעים שחלקם הם הולכי רגל שנפצעו קשה וחלקם אולי ישארו נכים לכל החיים.

מפת תאונות דרכים בירושלים: 2019-2022

בדרך יצחק רבין 100% מהצמתים מעודדים את הנהגים לנסיעה מהירה, הם נוטים למהר כדי לנסות להגיע לרמזור הבא כשהוא עדיין ירוק (כמעט תמיד הם מגיעים לרמזור אדום, אבל הם תמיד מנסים). אין אף צומת שלוקח בחשבון שיקולים כמו בטיחות הולכי רגל או מיתון התנועה. מהירות הנסיעה הגבוהה מאלצת גם להרחיק את תחנות האוטובוס מהצמתים מה שמגדיל עוד יותר את מרחקי ההליכה לתחנות.


עיריית ירושלים כנראה חיה בשלום עם עשרות נפגעי תאונות דרכים ברחוב הזה כל השנה, אחרת הם מזמן היו מטפלים בצמתים כך שיאפשרו חציה בטוחה. ועל הדרך הם היו גם נוטעים עצים כדי לעודד את ההליכה. נראה שבעירייה מעדיפים שבכביש הזה נהגים יסעו ב-70 קמ"ש ויותר (רק מחוץ לשעות הפקקים בהן הם בעיקר עומדים).

לקרית הממשלה מגיעים מכל הארץ לפגישות עבודה, מגיעים קבלנים, יזמים ובעלי עסקים, וגם הציבור שמדי פעם מגיע לפגישות או ביקורים בליבת העשייה של המדינה. אבל כל הדרכים לשם מובילות למכוניות.

באנגליה אפשר לראות תמונות של ראש ממשלה רוכב על אופניים. מתי ראיתם אתם לאחרונה ראש ממשלה, שרים או ראש עיר בישראל שרוכבים למשרד? גם אם הם היו מאד רוצים אין להם אפשרות כי הרכיבה מסוכנת ואין כמעט שבילי אופניים בשום מקום מחוץ לתל אביב.


לפגישות בקריית הממשלה מגיעים גם ראשי רשויות ופקידי עיריות בכירים, וככה גם הם נחשפים רק לצורת תכנון אחת ומעתיקים אותה לתוך הערים מהן הם מגיעים. כשמסתובבים בעיר עם רחובות אמיתיים אפשר להרגיש את זה בכל מקום: אנשים יושבים על ספסלים, יש מקומות לעצור ותמיד פוגשים אנשים.


בימים אלה, הכניסה לירושלים גם ככה נמצאת במצב של כאוס תחבורתי מתמשך (כי מקימים רובע חדש ועוד קווים של רכבת קלה). העירייה צריכה לעשות הכל כדי שיותר אנשים יגיעו לעיר ללא מכוניות. בזמן ששרת התחבורה מאיימת לפגוע בנת"צ בכביש 1 המוביל לעיר, גם העירייה לא עושה מספיק מאמצים כדי להשקיע בנתיבי תחבורה ציבורית - ובעצם הם אומרים לכולם: "עזבו, תגיעו במכוניות".


ירושלים נשארת מאחור בזמן שתל אביב עוברת מהפיכה תחבורתית אמיתית


בירושלים גרים כמיליון אנשים בזמן שבתל אביב גרים רק 480,000, ובכל זאת, תראו את ההבדל הלא נתפס במספר נתיבי התחבורה הציבורית (מסומנים בצהוב). על שתי מפות באותו קנה מידה אפשר מיד לראות איזו עיר מעדיפה שהתושבים והמבקרים שלה ישתמשו בתחבורה ציבורית. בירושלים הנת"צים נמצאים על מעט כבישים ראשיים ומוטי מכןניות, בתל אביב לעומת זאת, הנת"צים נמצאים בלב אזורי הביקוש ברחובות הכי עירוניים ופעילים שיש: בגין, המסגר, אבן גבירול, דיזנגוף ועוד הרבה אחרים. בשנה הקרובה צפויים להיפתח עוד כמה נת"צים חשובים שיצטרפו לרכבת הקלה שעוד רגע תתחיל לפעול.


כולם מדברים על הפקקים באיילון אבל הכניסות והיציאות לירושלים עמוסות לא פחות

ירושלים מתחילה עכשיו להקים רכבות קלות נוספות, אבל עד שהן יגיעו יעברו עוד כמה שנים. אפשר מחר בבוקר לצבוע נת"צים ולהפחית משמעותית את מספר המכוניות שנוסעות בעיר. עיריית ירושלים צריכה להיות הראשונה להתנגד לפגיעה בנת"צ בכביש 1, כי בלעדיו יכנסו לעיר עוד הרבה מאד מכוניות.

בירושלים גרים הרבה מאד משתמשי תחבורה ציבורית, יש כאן אוכלוסיות שתלויות בה לחלוטין כדי להתנייד בעולם, אבל הצרות שלהן שקופות, בטח ביחס לציבור הנהגים. כך שוב אנחנו חוזרים למעגל שכולם ממנו נדפקים - אין תחבורה ציבורית יעילה כדי לא לפגוע בזרימת התנועה, מה שגורם לכך שיותר אנשים בוחרים בנהיגה וככה הכבישים נעשים יותר עמוסים, בעיקר על ידי אנשים שהיו יכולים ורוצים לוותר על נהיגה ולהשאיר את הכביש רק לנהגים מושבעים. העדפה לתחבורה ציבורית ורכיבה צורכת הרבה פחות שטח מנתיבי רכב פרטי, והיא גם היתה עוזרת מאד במלחמה בפקקים.


בדרכים המובילות לקריית הממשלה בתל אביב, לשם השוואה, העירייה משקיעה עכשיו מאות מליוני שקלים כדי להפוך אותן לנעימות ומזמינות יותר, גם אם זה אומר פגיעה וצמצום התשתיות לרכב הפרטי.

בוודאי שמעתם על פרויקט "שדרת הקריה" - פרויקט עתיר תקציבים להוספת שבילי אופניים ברמה גבוהה, נטיעות של המון עצים והרחבת מדרכות. הפרויקט גם כולל הכפלה של נתיבי התחבורה הציבורית עבור האוטובוסים הנוסעים ברחובות המסגר ובגין.


נסכם

בקריית הממשלה בירושלים עובדים האנשים הכי בכירים במגזר הציבורי, לכל החלטה שלהם יש השפעה מיידית על איכות החיים של כולנו. שלא לטובתנו, הם כולם עובדים בסביבת עבודה שמאלצת אותם להגיע למשרד ברכב פרטי, כך שגם אנשים שיכולים היו להגיע בתחבורה ציבורית בוחרים לצאת מהחניה הצמודה לביתם, הם נוהגים כל הדרך עם רכב במימון המדינה, ומגיעים לאזור המדכא של המשרד כל יום.

כשמקבלי החלטות נוהגים לכל מקום הם לא חווים את האתגרים היומיומיים שמאלצים אותנו להצטופף על מדרכות צרות נטולות צל יחד עם פחי אשפה ולהסתכן בגלל רוכבי קורקינטים חשמליים מהירים שלא מתחשבים.
כשמקבלי החלטות נוהגים לכל מקום הם לא מדמיינים מה זה אומר שאוטובוס לא עצר לך כשאת ממתינה בתחנה ללא סככה, בזמן שיורד עליך מבול ורכב חולף משפריץ מי גשמים מעורבבים עם כבישים.
כשמקבלי החלטות נוהגים לכל מקום במכונית עם מזגן, הם לא מרגישים כמה זה קשה ללכת ברחובות בלי עצים וברזיות ברוב חודשי השנה.
כשמקבלי החלטות נוהגים לכל מקום המכשולים היחיד שהם מכירים הם פקקים ומצוקת חניה, ולכן הם משקיעים בפתרונות לשיפור רמת השירות לנהגים ועל הדרך פוגעים ביתר האנשים.

אם יותר עובדי מדינה ושרי ממשלה ישתמשו בתחבורה ציבורית בדרך לעבודה הם יהפכו ליותר רגישים לאוטובוס שלא עוצר בתחנה מאשר לעוד 5 דקות עיכוב בנסיעה. ככה אולי נקבל תחבורה ציבורית שמשרתת אותנו ולא עוד מחלף שמשמש כמה בכירים בדרכם לעיר הגדולה.


אז מה אפשר לעשות?

1. להפוך את הדרכים המובילות לקריית הממשלה לשדרות אמיתיות

דמיינו שהדרכים המובילות לקריה היו נראות קצת כמו השדרה השלישית בסנטה מוניקה (קליפורניה), או כמו כל עיר בעולם עם שדרה ראשית רצינית. אם הדרך מהרכבת הייתה נראית קצת יותר כמו התמונה משמאל היינו רואים הרבה יותר עובדים ומבקרים הולכים ברגל או מגיעים בתחבורה ציבורית.

את הנהגים שיושבים ברכב הממוזג אפשר וצריך לשלוח לאחד מהרחובות האחרים שמובילים למתחם, הם לא צריכים להפריע, להרעיש ולזהם את האוויר בדרך של מי שבחר להגיע בתחבורה ציבורית.


2. נטיעת עצים

אין שום הצדקה בעולם שבאף רחוב לא יהיו עצי צל על המדרכות, הטמפרטורה הממוצעת הולכת לעלות בכל שנה. לעצים לוקח זמן לגדול ולספק צל אפקטיבי, אם לא ינטעו עצים היום, לא יהיה באזור צל גם בעוד עשר שנים.


3. פינוי מדרכות ממכוניות חונות

העירייה צריכה להתחיל להתשמש יותר בנדיבות בפתרון העירוני הזול ביותר והוא הצבת עמודוני חסימה. העמודונים ימנעו מרכבים לעצור על המדרכה. עצם העובדה שהתמונה הזאת אפשרית מעידה על סדר העדיפויות העירוני - מכוניות קודמות לאנשים.



4. הסרת גדרות ופיתוח המרחב הציבורי

האבטחה צריכה להתבצע בכל כניסה לבניין, ואין שום סיבה לגדר מגרשי חניה. קריית הממשלה נועדה לשרת את הציבור, גמילה מגדרות צריכה להתחיל להתבצע במרחב הזה. בכל העולם יש משרדי ממשלה, ויש מדינות בהן המבנים יושבים על הרחובות הראשיים ולצידם צועדים המוני אנשים.

דאונינג 10: בית ראש הממשלה של אנגליה משתלב ברחוב לונדוני ואינו מוקף בחומות ומגרשי חניה

5. הוספת שימושים ומוקדי עניין

יש במתחם הרבה מאד שטח לא מנוצל. את החניונים הענקיים אפשר להסב לבנייני משרדים או לכיכרות עירוניות. תנו לפקידי ממשלה ממשרד אחד להתערבב במרחב הציבורי ולהחליף רעיונות עם האנשים במשרד ממשלה שני. אם למרות כל התחבורה הציבורית והשדרות החדשות, אנשים עדיין ירצו להגיע במכוניות, אפשר לבנות חניונים תת קרקעיים מתחת לאותם מבנים חדשים.

חנויות ובתי קפה הן לא מותרות אם רוצים להחיות את האזור. כרגע אין סיבה להגיע לכאן ולהסתובב מחוץ למכונית, כשבחוץ יש רק שממה וחניונים.


6. קירוב תחנות האוטובוס לצמתים

על מנת לקצר מרחקי הליכה


מוזמנות ומוזמנים להגיב כאן או להצטרף לדיון בטוויטר







479 צפיות2 תגובות

שיכון ל' היא שכונה קטנה ולא צפופה במיוחד בצפון תל אביב, על יד חוף הים ופארק הירקון. היא נמצאת במרחק הליכה לתחנת הרכבת ויש ממנה אוטובוסים לכל מקום בעיר ולרוב המדינה. על אף נתוני הפתיחה המצויינים אין בשכונה רחובות, רק מגרשי חניה, והיא מוקפת בשלושה כבישים מהירים שבכל אחד מהם שבעה נתיבים (או יותר).

בתמונה למעלה: מימין נמצאת דרך נמיר שמחברת את חיפה לתל אביב ומשמאל זה רחוב לוי אשכול שמאפשר גישה לשכונת המגורים הקטנה. מדרום נמצא רחוב ש"י עגנון שמשמש גם הוא בסך הכל עוד דרך גישה לשכונה. על דרך נמיר נוסעות כמעט פי 3 יותר מכוניות, ולמרות זאת כמעט ולא תמצאו הבדל בינה לבין לוי אשכול.


שיכון ל' היא אחת השכונות היקרות בתל אביב, לא ניתן למצוא בה דירות בפחות מ-5 מיליון ש"ח. מעבר למחירי הנדל"ן הגבוהים, למגורים בשכונה מוקפת כבישים מהירים, יש עוד מחירים נוספים:


רעש

באתר עיריית תל אביב יש מפה שמראה מדידות של עוצמות רעש מתחבורה בעיר. כפי שאפשר לראות בתמונה, שיכון ל' היא השכונה עם עוצמות הרעש הגבוהות ביותר (צבע כתום במפה מעיד על רעש של 65-70 דציבלים, עוצמה שחשיפה ארוכה אליה מלווה בחוסר נוחות ואף בהפרעות לבריאות).


ככל שהכבישים רחבים יותר ומאפשרים נסיעה מהירה יותר כך עוצמות הרעש גבוהות יותר. התשתיות בשכונה כל כך מבוססות רכב שכולם נוהגים, ומייצרים רעש וזיהום אוויר. השכונה מוקפת בשני כבישים סואנים במרחקים קצרים ככה שהיא מוקפת בעננת פיח ורעש מכוניות באופן תמידי 24/7.

מהמפה אפשר ללמוד שלמעט אזור האיילון, רוב שכונות העיר שקטות הרבה יותר, או לפחות יש בהן אזורי מפלט מהרעש.


לפי מדד המחירים באתר madlan, נראה שיש אנשים שמוכנים לשלם הרבה מאוד כסף כדי לגור לצד 2 הכבישים הכי רחבים ורועשים בעיר.


סכנת דריסה

לוי אשכול הוא רחוב מסוכן שחוצה שכונת מגורים שגרים בהם גם לא מעט ילדים וקשישים. כמעט כל יציאה מהבית מחייבת את האנשים לחצות את הרחוב שבנוי כמו כביש מהיר.


לפני כמה שנים נהרג רוכב אופניים שחצה את הכביש ונהג נכנס בו במהירות גבוהה בעת שפנה לרחוב אינשטיין (עוד רחוב בשכונה שהיה רחב מדי ועכשיו משופץ לטובת הקמת הקו הירוק). לאורך השנים היו עוד מספר תאונות קשות ברחוב. מהירות הנסיעה הגבוהה בכביש לא מאפשרת לאף נהג, זהיר ככל שיהיה, להספיק לעצור במקרה שילד או מבוגר לא מספיק עירניים מנסים לחצות את הכביש.


בעירייה החליטו לפני שלוש שנים להוריד את מהירות הנסיעה המותרת ברחוב מ-70 קמ"ש ל-50, במטרה להפחית את הסיכוי להרוגים במקרה של תאונה. החלטה מבורכת אך ברחוב עצמו לא נעשו שינויים, ובפועל, חוץ מתמרור חדש שמגביל את המהירות, לא נעשה דבר. כשאני רוכב עם טוסטוס על 50 קמ"ש נהגים מתחילים לצפצף ולהיצמד אלי מאחור או שהם מנסים לעקוף במהירויות גבוהות רק כי אפשר. רוב הזמן אין ברחוב הזה עומסים ולכן יש אנשים שמרשים לעצמם לנסוע עליו במהירות של 100 קמ"ש ויותר.


שנות השבעים - כשבניינים היו רק תירוץ כדי לסלול כבישים

שיכון ל' הוקמה בשנות השבעים והשמונים של המאה הקודמת, פחות או יותר באותן שנים בהן הקימו גם את נתיבי איילון. התפיסה התכנונית השלטת הייתה שאם יסללו מספיק נתיבים אז לעולם לא יהיו פקקים. המתכננים האמינו שהרכב הפרטי יכול לקחת אותנו לכל מקום, גם למרחקים שפעם אנשים היו עושים בהליכה קצרה. אם חייבים מכונית לכל פעולה יומיומית בסיסית אז זה רק הגיוני שמרבית השטח בשכונה יוקצה לחניות וכבישים רחבים. אפילו השטחים הירוקים בשכונה הם בכלל לא פארקים או גינות נעימות לשהיית אנשים, אלא שטחי הפרדה בין חניונים וכבישים.

שיכון ל' - רוב השטח מיועד למכוניות ולא לאנשים

דרך נמיר מחברת את כל צפון המדינה לתל אביב. האינטנסיביות שלה לא מאפשרת לצמצם אותה, לפחות לא בעתיד הנראה לעין (או עד שלא תהיה כאן תחבורה ציבורית הרבה יותר טובה). בגלל חשיבותו של הכביש, הפוסט לא יעסוק ברחוב זה (למרות שגם בו אפשר וחשוב לטפל). לעומת זאת, רחוב לוי אשכול, למרות היותו רחוב שכונתי הוא רחב יותר מרחוב המסגר, בגין או יגאל אלון, שהם הרחובות הכי ראשיים בתל אביב. רחובות שלצידם יש מוקדי מסחר, מגורים וכמה ממגדלי המשרדים הגדולים בישראל. לוי אשכול בסך הכל מוביל לשכונה שיש בה בעיקר דירות בצפיפות מאוד נמוכה, בוודאי ביחס לשכונות אחרות בעיר שלצידן יש כבישים צרים ובטוחים הרבה יותר.


אנחנו כבר לא בשנות השבעים

עד לפני כמה שנים השאלה החשובה ביותר שעמדה בפני המתכננים הייתה "כמה מכוניות יוכל כביש מסוים להעביר"? התפיסה הייתה שאם יהיו מספיק נתיבים אז הרבה אנשים יוכלו לעבור. כשהקימו את השכונה, אף אחד אפילו לא חשב על הולכי רגל או ועל אנשים שלא יכולים או רוצים לנהוג.


התקדמנו מאז, והיום כבר לא מספיק לשאול כמה רכבים אפשר להעביר. היום מתחילים להבין שקודם כל ההסתכלות היא על האנשים שמשתמשים במרחב ושמכונית היא רק אחד מאמצעי התחבורה. כבר כמה שנים שהעירייה מצהירה שבקרוב יסתיים עידן הרכב הפרטי בתל אביב ובאמת נעשים הרבה מהלכים גדולים בתחום. רחובות שבעבר היו כבישים סואנים הופכים לרחובות עם עצים, ומדרכות ראויות נסללות לצד שבילי אופניים רציפים. בגלל כל התקוות הגדולות שהעירייה מעודדת, מפתיע שדווקא ברחוב שהכי קל לבצע בו שינוי, נראה ששום דבר לא קרה או הולך לקרות (בהמשך הפוסט אסביר למה זה קל).


לאן תושבי השכונה רוצים להגיע?

בשנת 2019 ערך משרד התחבורה סקר סלולרי שבדק לאן אנשים נוסעים. הסקר זיהה ש-75% מכלל הנסיעות שנעשות מתוך השכונה הן ליעדים במרחק של עד 6 קילומטרים. מהסקר עולה שלמעט ילדים שלומדים בבתי"ס קרובים ואנשים שעובדים מהבית רוב מי שגר בשכונה יוצא ממנה כל יום. סה"כ הגיוני כי אין בסביבה מקומות עבודה או מסחר וסיכוי גבוה שכל פעולה יומיומית נעשית מחוץ לשכונה, כשהיעדים העיקריים הם אזורי התעסוקה בהרצליה פיתוח, רמת החי"ל, מרכז תל אביב והבורסה ברמת גן.

סקר הסלולר 2019 - צבע כהה יותר מראה על מספר גדול יותר של נוסעים מתוך השכונה

רוב מוחלט של האנשים נוסעים מדי יום למקומות לא מאוד רחוקים, מרחקים שתושבים בשכונות אחרות בעיר עושים במהירות יחסית בהליכה, רכיבה או בתחבורה ציבורית. אבל מכלא ל', כפי שמראים המספרים, הדרך היחידה לצאת - היא במכונית פרטית. כשכל התשתיות בשכונה מובילות אותך למכונית, אין מה להתפלא שכמעט כולם נוהגים, גם למרחקים מאד קצרים.


שיכון ל' - מידע סטטיסטי (נכון ל- 2021). מקור: אתר עיריית תל אביב

בשיכון ל' גרים 20,000 תושבים בצפיפות יחסית נמוכה של 3 אנשים לדונם, בזמן שבכל העיר הממוצע עומד על 9 אנשים לדונם. על פי נתוני העירייה, רבע מתושבי השכונה הם ילדים מתחת לגיל 14 ואין להם רישיון נהיגה. בשכונה גרים גם מעל 1,000 איש בני 75 ויותר, שחלקם כבר לא נוהגים. סך הכל מדובר על 6,000 אנשים שלא יכולים לנהוג אבל כלואים בשכונה מוקפת כבישים. ספירות התנועה ברחוב מוכיחות שבאמת כל מי שיכול, נוהג.


על פי הספירות, ברחוב לוי אשכול נוסעות מדי יום 13,000 מכוניות. מכיוון שהרחוב מוביל רק לשכונה עצמה ולא ליעדים אחרים, אפשר להסיק שרוב מוחץ מהמכוניות הן של נהגים היוצאים ונכנסים לשכונה, ובסך הכל נראה שמדובר על כמעט כל התושבים בגילאי 18-75


האפשרויות העומדות בפני מי שלא יכול או רוצה לנהוג


הליכה - חוויה מאתגרת ולא בטוחה

למרות שברחוב לוי אשכול לא נוסעות הרבה מכוניות לא נשאר מקום פנוי למדרכות סבירות או שבילי אופניים רציפים. נראה שהמתכננים לא חשבו בכלל שיהיו הולכי רגל בשכונה, אחרת אין איך להסביר את המדרכות המעליבות שיש ברחוב. למה שמישהו שיש לו מכונית בכלל ירצה ללכת על מדרכה כל כך צרה בין מגרשי חניה לצד כביש מהיר ורועש? במעט המקום שעוד נותר להולכי רגל בין כביש מהיר לדרך שירות תקעו כמה שיחים כדי להבטיח שלא ישאר מקום לאנשים. השיחים כנראה שם כדי שיהיה אפשר להגיד שזו שכונה ירוקה.


מרוב נתיבים לא נשאר מקום לעצים, למעט כמה דקלים עצובים לקישוט. מזמין אתכם לשוטט בגוגל street view ברחוב ולהחליט בעצמכם אם יש לכם חשק להסתובב במרחב ציבורי כל כך עוין ומנוכר.

ברחוב גם אין כמעט מעברי חציה. ברחוב אקסלרוד, לדוגמא, יש בית ספר ויש גם שביל הולכי רגל שמגיע עד לוי אשכול. מי שינסה לחצות את הכביש יגלה שמעבר החציה הכי קרוב נמצא כ-200 מ' צפונית שם, ומי רוצה ללכת 400 מ' ברחוב לא נעים כדי להגיע לנקודה שנמצאת רק 50 מ' מעבר לכביש. אז בצומת אין מעבר חציה, אבל שיטוט ב-Street View מראה אישה שמנסה לחצות את הכביש. היא כנראה לא היחידה, וכמוה יש עוד הרבה אנשים שנאלצים לשחק רולטת כבישים ומהמרים על חייהם.

במקומות בהם סימנו מעברי חציה השקיעו בעיקר בקישוטים שמיועדים לעיני הנהגים, בזמן שהבטיחות והנוחות של החוצים הם רק מטרה משנית. תחשבו על ילד שגר בצד אחד של הרחוב ורוצה ללכת לשבט הצופים שנמצא בצד השני, בזמן שמאות רכבים טסים על הכביש.


תשתיות רכיבה מסוכנות ולא רציפות

ההליכה ברחוב היא חוויה מפוקפקת. כדי להקשות אפילו יותר, סימנו בצד אחד של הרחוב שביל אופניים על חשבון המדרכה הצרה, מה שמקשה גם על מי שבוחר ברכיבה. שביל האופניים נסלל בצד המערבי של הרחוב, רחוק מרוב בנייני המגורים וכדי להגיע אליו צריך לחצות 8-10 נתיבי נסיעה. עד שעולים על השביל מגלים שהוא נקטע בנקודות מאד קריטיות, בדיוק לפני צמתים מסוכנים. אתם ראיתם פעם כביש שנגמר פתאום והופך למדרכה?


במקומות שבהם השביל קיים, הוא מתערבב במרחב המצומצם ממילא של הולכי הרגל. הערבוב הזה הופך גם את ההליכה וגם את הרכיבה לבלתי נסבלות, וכולם נפגעים. השביל בלוי אשכול הוא מהוותיקים בעיר, ונמצא שם כבר כמעט עשרים שנים. למרות שהוא לא באמת קיים, עיריית תל אביב ממשיכה לספור אותו כשהיא אומרת שיש בעיר מעל 170 ק"מ של שבילים.


איך אפשר לצפות מתשתית כזאת לאפשר דו קיום בין הולכים לרוכבים? זה אחד הרחובות הכי רחבים בעיר אבל חוץ מנהגים לאף אחד אין בו מקום בטוח.

תחבורה ציבורית לא נגישה

בלוי אשכול עוברים מאות אוטובוסים ביום. הם נוסעים בדיוק לאותם יעדים שתושבי השכונה רוצים להגיע אליהם, כפי שראינו בסקר הסלולרי.

למרות שעוברים כאן הרבה אוטובוסים, לא נמצא ברחוב מקום לנתיב העדפה עבור אלה שעוברים בשכונה. ואם זה לא מספיק, אז נסו לדמיין את עצמכם מחכים מדי יום בתחנות שנראות כמו בתמונה למטה. העובדה שגם אין כמעט מעברי חציה בשכונה, מחייבת לפעמים הליכה של מאות מטרים בחום ובגשם כדי להגיע לתחנה שנמצאת ממש בצידו השני של הכביש.

בעוד כמה שנים יתחיל לפעול הקו הירוק רחוב אחד מערבית לשם, ומסלולו חופף באופן מלא ליעדים אליהם נוסעים תושבי השכונה. הקו הזה יאפשר להרבה מאד אנשים שהיום נוהגים לוותר על הרכב הפרטי. כדי שזה יקרה חייבים לטפל ברחוב, אחרת כל מי שירצה להגיע אל הרכבת הקלה ייצטרך לחצות כל יום את רחוב לוי אשכול המסוכן, וכך גם נאלץ לעשות כל מי שכבר היום רוצה ללכת לחוף הים הקרוב.

אין ברחוב שום דבר שמזמין שהייה או הליכה, אין מדרכות וגם תחנות האוטובוס כל כך עצובות ולא נגישות. כל התשתיות בנויות כך שהדרך הכי נוחה להתנהל בשכונה היא במכונית. וכשאותם אלפים עולים על הכביש, הם מצטרפים אליכם (מחוסר ברירה) לפקקים האיומים בכניסה לרמת החייל או הרצליה פיתוח, שם הרשויות מפחדות לסמן נתיבי תחבורה ציבורית בגלל כמות המכוניות הגדולה, והם לא מצליחים להבין שאלה בדיוק הסיבות שגורמות לפקקים.

הגיע הזמן לשדרה חדשה בתל אביב

עד לפני כמה שנים רחוב לוי אשכול הפריד את שיכון ל' משדה התעופה דב הוז שהיה מוקף בגדרות. השדה כבר התפנה ובמקומו תקום בקרוב שכונה חדשה עם עשרות אלפי יחידות דיור, חנויות ומשרדים. העבודות על הקו הירוק שיחצה את כל השכונה כבר החלו ואת רחוב אבן גבירול הולכים להאריך ממרכז תל אביב עד להרצליה פיתוח. בעוד שנים ספורות יקומו הבניינים הראשונים בשכונה ורחוב לוי אשכול יהפוך לרחוב מרכזי ולכן הוא לא יכול עוד להישאר במצבו הנוכחי.

העירייה עובדת קשה כדי לעודד את תושבי העיר לעבור לרכיבה או לתחבורה ציבורית, היא עושה את זה גם בשכונות הצפוניות של העיר. כבר כמה שנים שמנסים לסלול שבילים ברחובות הפנימיים בשכונה, אבל נהגים מתנגדים בקולניות, מחשש שיאלצו לאבד מקומות חניה. במצב הנוכחי אפשר להבין לליבם, אם אי אפשר להתנייד בנוחות באמצעי שהוא לא רכב, אז חניה היא מצרך חשוב ביותר לקיום אורך חיים תקין. אם אנשים יוכלו לעבור בקלות לרכיבה, הליכה או תחבורה ציבורית, המחסור בחניה יהפוך לפחות מעיק. כשזה יקרה נוכל להתחיל לדבר על החייאת הרחובות ושיפור העירוניות בתוך השכונה.

הצעה לשינוי כיווני הנסיעה ברחוב לוי אשכול --- באדום: לרכב פרטי | בצהוב: לתחבורה ציבורית

תתארו לכם כמה אנשים יוכלו להשתמש ברחוב אם במקום כביש מוגזם ומסוכן נקים שדרה מוצלת שהאופניים והולכי הרגל נמצאים במרכזה. כדי להפחית את כמות הנהגים ברחוב, שחלקם רק משתמשים בו כדי לנסות לעקוף חלק מהפקקים בכביש החוף. נהפוך את הרחוב ללא רציף עבור מכוניות. ככה שכל הגישות לבניינים ישמרו והנהגים יוכלו להגיע הביתה ברכב, אך לא יוכלו לחצות את כל הרחוב מקצה לקצה. לאוטובוסים ישמרו נתיב לכיוון, רציף לכל אורך הרחוב. רק ככה, לחלק גדול מהתושבים יהיה הרבה יותר נעים לרכב, ללכת או להשתמש בתחבורה הציבורית ברחוב.


לוי אשכול היום:


רחוב לוי אשכול אם נזכיר לעצמנו שנהיגה היא רק אמצעי תחבורה אחד מתוך הרבה אופציות:

מספיק שרק חלק מתושבי השכונה ירגישו בנוח להשאיר את הרכב בבית כדי שנפחי התנועה יאפשרו נהיגה רציפה וזורמת גם עם נתיב נסיעה אחד לכיוון. כשיותר אנשים יוותרו על נהיגה אז יהיה יותר קל להתחיל לדבר על שינויים ברחובות הפנימיים ולהתאים גם אותם לילדים ולמבוגרים. גם תושבי השכונה יבינו שפחות מכוניות על הכביש ישפרו מאוד את איכות החיים בשכונה. פחות מכוניות זה גם פחות תאונות ופחות זיהום אוויר ופחות רעש. פחות מכוניות מאפשרות יצירת מרחב ציבורי הרבה יותר איכותי. התושבים שמשלמים מיליונים כדי לגור בשכונה יוכלו לקבל תמורה הרבה יותר טובה לכספם.


לא מן הנמנע שלתושבי שיכון ל' השפעה פוליטית גדולה וכנראה שנבחרי הציבור נוטים להתייחס ברצינות רבה להתנגדויות מקרב תושביה. לכן לא ברור למה דווקא תושבי אחת השכונות החזקות והעשירות בעיר לא מפעילים את כל עוצמתם הפוליטית כדי שהעירייה תהפוך את שכונתם למקום נעים הרבה יותר למגורים ובמקום זה נלחמים על עוד מקום למכוניות.


תל אביב מפורסמת בזכות השדרות שלה, כמה מהן מאד מוצלחות - חלקן ברחובות מסחריים כמו רוטשילד ובן גוריון וחלקן בשכונות מגורים שקטות כמו שדרות ח"ן במרכז העיר או שדרות החי"ל בשכונת יד אליהו. רוחב השדרות משתנה בהתאם לאינטנסיביות האנושית ברחוב. שדרות רוטשילד היא כמובן השדרה הרחבה ביותר (35 מ') ונמצאים לאורכה שכונות מגורים צפופות ומגדלי תעסוקה ובקרוב גם על ידה תהיה רכבת קלה.

רחוב לוי אשכול הוא רחוב רחב למדי, ויש שיאמרו שאפילו רחב מדי - 45 מ'. רחובות עירוניים צריכים להיות במידות אנושיות ולכן עדיף שיהיו צרים ככל הניתן אך מכיוון שרוחב הרחוב הוא נתון ויש לאורכו בניינים יחסית חדשים, לא ניתן לצמצם את מידותיו בשנים הקרובות. ועדיין עדיפה שדרה רחבה עם עצים ומקומות ישיבה מכביש רחב שמנציח מהירות נסיעה גבוהה.


לוי אשכול קרוב לכל כך הרבה יעדים שאין בכלל שאלה שישתמשו בו אנשים (הולכים, רוכבים או מתחב"צים). כשינטעו עצים ברחוב זה כבר לא יהיה נדיר לראות המוני אנשים צועדים לפארק הירקון, ועם שביל אופניים ראוי נראה לא מעט נהגים שמשאירים את הרכב בבית.


אפשר להפוך פירמידות ולשים את האדם במרכז

בזכות הקו האדום של הרכבת הקלה העירייה הפכה רחובות מורכבים בהרבה מלוי אשכול, ובוודאי עמוסים ממנו, לרחובות מוטי הליכה. אפילו בדרך בגין הלא ידידותית לשעבר הצליחו לנטוע עצים, להרחיב מדרכות, ולסלול כמה משבילי האופניים הטובים בעיר. עכשיו הולכים לשכפל את ההצלחה ולשפץ גם את רחוב המסגר הידוע לשמצה.


ברחוב בגין השקיעו מאות מיליוני שקלים, אבל לא כל פתרון חייב להיות פתרון יקר או מורכב לביצוע. אפשר ללמוד מברצלונה וערים נוספות בעולם איך עושים שינויים מידיים וזולים. בשלב ראשון אפשר להתחיל עם קצת צבע, ועמודוני חסימה שיצמצמו את מספר הנתיבים לטובת הרחבת מדרכות. בהמשך אפשר להקים קיוסק או בית קפה פינתי כדי שאנשים יוכלו לקנות קפה או סנדוויץ בדרך לעבודה, ללימודים או סתם כדי לשבת ברחוב עם חברים.

אין בתל אביב עוד הרבה שכונות שמוקפות בכבישים מהירים מכל הכיוונים, וזה מצוין, אבל כשיוצאים מהעיר אפשר לראות שהרבה ערים סוגרות את התושבים בכלא של כבישים ומחייבות אותם לנהוג במכוניות ולעמוד בפקקים. לתושבי שיכון ל' מגיע לצאת לחופשי מחומות הפיח שמקיפות אותם.


לא חסרות דוגמאות לכבישים אימתניים ולא פרופורציונאליים המובילים לשכונות מגורים בכל ישראל. גם ערים אחרות יכולות וצריכות לאמץ את השיטה - צמצום כבישים מיותרים מאפשר ליותר לאנשים לבחור ללכת או לנסוע בשלל אמצעים. לא חסרים כאן כבישים כאלה רחבים שלא משרתים הרבה רכבים, ולכן הטיפול בהם גם לא "יפגע" בנהגים. הנה שתי דוגמאות, אחת מאשדוד והשנייה מכביש הגישה לשכונת וילות קטנה באשקלון. מספיק לפתוח מפה או להסתובב בעיר מגוריכם כדי שתראו שבחלק מהמקומות הכביש רחב מאד בלי סיבה של ממש.



וזה הזמן לסיים עם כמה דוגמאות מוצלחות מהעולם לכבישים שהפכו לרחובות:


רוצ'סטר, ניו יורק

בעיר החליטו לבטל את ה- Interloop, הכביש המהיר שמקיף את כל מרכז העיר. שימו לב איך ביטלו שיקוע ברוחב של של שיקוע בגין, בנקודה מאד מרכזית בעיר.

אוטרכט, הולנד

רחוב עם מאפיינים מאד דומים ללוי אשכול הפך ליער באמצע שכונה אפורה

ניו יורק סיטי, ניו יורק

השינוי שעובר על שדרות העיר מעורר קנאה

אם נסלול עוד כבישים במקום רחובות נמשיך כולנו לעמוד במקום.

הניסיון של השנים האחרונות בישראל ובעולם מלמד אותנו שאין מה לפחד מדיאטת כבישים ובכל מקום שפינו ממנו את האספלט הגיעו האנשים שבזכותם העירוניות חזרה להתקיים. יש פתרונות יקרים ויש פתרונות זולים, העיקר שבמרכז החשיבה יעמדו אנשים.


מוזמנות ומוזמנים להשאיר תגובות כאן או להצטרף לדיון בטוויטר:



1,489 צפיותתגובה 1

השבוע התפרסם שעיריית תל אביב דחתה את הפיכת רחוב פלורנטין למדרחוב למועד לא ידוע. בעירייה טוענים שעומס העבודות מקשה על הנהגים בעיר ולכן זה לא הזמן להפוך את הרחוב המסחרי הראשי של השכונה למוטה אנשים. זה יהיה פוסט קצר על השכונה הכי הליכתית בעיר שגם היא נופלת קורבן למקבלי החלטות שמדמיינים מצוקת חניה גם במקומות בהם היא לא קיימת.

ברחוב פלורנטין פועלים מעל 50 עסקים מקומיים: סופרמרקטים מכל הגדלים, מסעדות ובתי קפה, מרפאות, טמבוריות, וטרינרים וחניות לחיות מחמד ועוד מגוון חנויות ייחודיות. המשותף לכולם - עסקים קטנים שמשרתים בעיקר את תושבי השכונה. בזכות ההצלחה המסחרית, בעירייה חשבו שהגיע הזמן לתת למבלים והתושבים רחוב אחד שמיועד לאנשים, בדומה למקטע הקטן של מדרחוב לוינסקי המוצלח שנמצא בצפון השכונה.

הליכה בפלורנטין היא חוויה מאתגרת

כמעט כל הרחובות בשכונת פלורנטין נראים די דומה: נתיב נסיעה מוקף בשתי שורות חניה ו-2 מטר בלבד מוקצה למדרכה מכל צד. בכל מדרכה כזאת אלפי הולכי רגל מפלסים את דרכם בין ריהוט רחוב, פחי אשפה, תמרורים, חניות אופניים פירטיות ומדי פעם גם רוכבים אלימים שלא רואים אף אחד בעיניים. עצים בשכונה, גם הם מצרך די נדיר.


למרות האתגרים היומיומיים שהעירייה מציבה בפני ההולכים, הם מצידם ממשיכים להצביע ברגליים ולמלא את רחובות השכונה באלפים. הנה כמה תמונות של הצלם נינו הרמן שהצליח לתפוס את חיי הרחוב העשירים שמתקיימים בשכונה. למרות שהמדרכות מעליבות, אנשים רוצים להשתמש בהן כדי לבלות ולחיות.

לרחובות בעיר יש הרבה מטרות: הם מאפשרים מפגש בין אנשים, ועליהם אפשר להעביר סחורות לעסקים. הרחובות מאפשרים ניידות לאנשים בשלל אמצעים - הליכה, תחבורה ציבורית, רכיבה וגם נהיגה. אז למה ברחוב שמפוצץ באנשים, העירייה דואגת להזכיר להם שכרגע הנהגים יותר חשובים?

התכנית עצמה היא יחסית צנועה - הפיכה של פלורנטין, הרחוב המסחרי העיקרי של דרום השכונה למדרחוב מקומי. למעט מקטע קצר ברחוב לוינסקי ושביל אופניים ברחוב הרצל, בכל הרחובות בשכונה יש 2 שורות של חניה והם פתוחים כולם לתנועת מכוניות. למרות העדפת המכוניות הניכרת, ברוב השכונה לא מורגשת כמעט מצוקת חניה וגם ברוב הרחובות עוברות יחסית מעט מכוניות.

פלורנטין משורתת היטב בתחבורה ציבורית מצוינת שעוברת בכל הרחובות המקיפים את השכונה, ובעוד כמה חודשים יפתח גם הקו האדום שישדרג את חוויית הנסיעה אפילו יותר. השכונה מוקפת בשבילי אופניים רציפים ובמגרשי חניה, כך שכל אחד יכול לבחור את אמצעי הנסיעה שמתאים לו באותו יום.


אם מישהי רוצה לנסוע למקומות רחוקים היא יכולה לנהוג ולחנות באחת מאלפי החניות בחניונים מסביב או באחד מרחובות השכונה הפחות עמוסים. ליעדים קרובים יותר היא יכולה ללכת 100-200 מ' ולעלות על אחד מעשרות האוטובוסים שעוברים מסביב או ברכבת הקלה שעוד רגע נפתחת. לרוכבים הרבים שגרים בשכונה יש שבילי אופניים ברחוב הרצל ובפארק המסילה, ובקרוב גם ברחוב אליפלט (שמורחב כדי לפצות את הנהגים על סגירת שדרות ירושלים עבור מעבר הרכבת הקלה).


מי שמשתמש בתחבורה ציבורית יודע שכדי להגיע לתחנת אוטובוס קרובה צריך לחצות לפעמים מספר רחובות בהליכה, גם רוכבי האופניים מבינים שלא בכל רחוב יסללו עבורם שביל, והולכי רגל יקבלו בהכנעה כל מדרכה צרה וחסומה. רק נהגים יודעים שיוכלו לחפש חניה בכל רחוב וסמטה, עבורם המחשבה שיצטרכו לשלם על חניה או לחנות במרחק מאות מטרים היא בלתי מתקבלת על הדעת. אני מבין למה לנהגים קשה לוותר על הנוחות שאליה הם רגילים, אבל למה העירייה משתפת עם זה פעולה?


בשכונת פלורנטין אין מצוקת חניה. ברחוב פלורנטין, לעומת זאת, כבר היום כמעט בלתי אפשרי למצוא חניה פנויה

ברחוב פלורנטין יש בערך 200 מקומות חניה, מספר זניח שלא מספיק לעשירית מהאנשים שעוברים ברחוב מדי יום, כך שסביר להניח שמי שמראש יגיע לרחוב עם רכב יאלץ להמשיך לחפש ברחובות אחרים. אם הוא יסע מעט צפונה, לאזור חנויות הטקסטיל והסדנאות הוא ימצא עשרות חניות פנויות בכחול לבן. גם בשכונה מדרום יש חניה זמינה. כתבתי כאן על הכשלון הידוע מראש לניסיון לספק לכולם חניה בחינם בכל מקום.

מסביב לשכונה יש גם הרבה מגרשי חניה: בחניוני אחוזת החוף באזור אפשר לחנות את הרכב גם ב-6 שקלים ליום. יש עוד הרבה מגרשי חניה פרטיים בכל מקום מסביב.


אם העירייה רוצה לדאוג לנהגים היא תמיד יכולה להגיע להסדר עם בעלי החניונים, שביניהם יש גם את חניון בית מרכזים שכבר כמה שנים הוא לא פעיל ויכול לענות על "מצוקת החניה" שלא ממש קיימת בשכונה.


למרות שיש מסביב אלפי מקומות חניה מסביב, בעירייה חוששים לוותר על 200 חניות לאורך הרחוב הכי עמוס בהולכי רגל בשכונה.

בקיצור, לא יקרה כלום אם נסגור רחוב אחד (מתוך עשרות) לתנועת מכוניות.


פרמידות הפוכות מחפשות חניה

בכל הזדמנות העירייה מכריזה שהפרמידה התפהכה ומעכשיו הולכי רגל ומשתמשי התחבורה הציבורית נמצאים בראש סדר העדיפויות. היא אפילו הפיקה סרטון מצוין שמסביר למה חשוב להרחיב מדרכות ולתת עדיפות לאנשים, במיוחד בשכונות שכבר היום משמשות בעיקר הולכי רגל.

שלא תבינו לא נכון, אני חושב שתל אביב באמת עוברת מהפיכה. שבילי האופניים החדשים מאפשרים להגיע כמעט לכל מקום בעיר ברכיבה. בשנים האחרונות גם נעשו פרויקטים שמשפרים מאד את מצב הולכי הרגל בעיר: כיכר דיזנגוף, פארק המסילה, שדרות הקריה ועוד כמה מקומות אחרים. בגלל כל אותם דברים נפלאים, דווקא הנסיגה מהתכנית בפלורנטין מעוררת תמיהה.


כל הנתונים מראים - פלורנטין היא שכונה של אנשים, אז למה העירייה מתעקשת לדאוג קודם כל לנהגים?

בדיונים על חניה ותחבורה, נהגים תמיד משתמשים במגוון תירוצים למה אי אפשר לוותר על חניות. בין היתר הם טוענים שיש בעיר אנשים מבוגרים שלא יכולים לרכב, או שיש הורים לילדים שחייבים להסיע את ילדיהם ממקום למקום. אבל כשבוחנים את הנתונים של השכונה מגלים שרוב מוחץ של התושבים (78%) הן צעירות וצעירים בגילאי 20-45, ולרובם אין ילדים (על פי הנתונים רק 4% מתושבי השכונה הם ילדים עד גיל 10).


לפלורנטין יש את כל הנתונים שהופכים אותה לשכונה שהיא מופת לעירוניות. יש בה צפיפות כמו בברצלונה וערים מוצלחות אחרות באירופה. היא מוקפת בתחבורה ציבורית ואפשר למצוא בה חנויות ועסקים מכל הסוגים. השכונה גם צמודה לאחד ממוקדי התעסוקה הגדולים בעיר שנמצא בשדרות רוטשילד.


אם בשכונה כמו פלורנטין העירייה מפחדת ללכת עד הסוף עם החזון שלה, אז אין מה להתפלא שבשנים הקרובות נראה נסיגה בקצב פיתוח שבילי האופניים וצביעת הנת"צים בעיר. העירייה כבר הכריזה על דחיית סלילת שבילים חשובים בעיר (כמו ברחוב יהודה הימית ביפו) למועד לא ידוע. החשש מהנהגים לקראת הבחירות גורם לקבלת החלטות מבוססת רגש ולא נתונים.


בזמן העבודות להקמת הרק"ל והמטרו העירייה מבקשת לשמור על "איזון" ולצמצם ככל הניתן את הפגיעה בנהגים, "איזון" הם קוראים לזה. אבל חשוב שנזכור כמה עובדות:

  • העבודות בעיר לא צפויות להסתיים בעשור הקרוב. רק השבוע התפרסם שהקמת המטרו לא תסתיים לפני 2034, כך שצפויות לנו עוד הרבה שנים של חפירות.

  • נהגים הם ממש לא היחידים שסובלים מהמצב בעיר. התמשכות העבודות מאלצת לשנות את מסלולי האוטובוס אחת לכמה ימים, כשבדרך כלל לא ממש מקפידים על עדכון הנוסעים בצורה מכבדת או ברורה.

  • באזור העבודות הולכי הרגל מקווים לא להידרס מקורקינטים ואופנועים שחולקים איתם את המדרכות הצרות לאורך גדרות מאובקות. כל מי שהולך באבן גבירול בשנה האחרונה יודע שהמדרכות ברחוב נראות כמו אחרי מלחמה. לצד גדרות אטומות הולכי הרגל נאלצים לחלוק שאריות של מדרכות עם שבילי אופניים ומאות שליחי וולט על אופנועים.

תל אביב עוברת מהפיכת תחבורה רצינית כבר תקופה ארוכה: בתוך פחות מעשור יהיו כאן שלושה קווי רכבת קלה, ובקרוב יתחילו עבודות להקמה של 3 קווי מטרו נוספים. יש בעיר כבר מאות קילומטרים של שבילי אופניים. בזכות העבודות הקיבולת לרכב בעיר פוחתת בצורה משמעותית לטובת אמצעי תחבורה מתקדמים ומגוונים. 200 מקומות חניה ברחוב פלורנטין לא יפתרו את מצוקת הנהגים, אבל ביטול (לפחות חלקי) שלהן יאפשר לאלפים להנות מתשתיות בצורה קצת יותר מאוזנת.


אם בעירייה ימשיכו לחשוב שרק הנהגים סובלים אנחנו נמשיך לקבל פתרונות מהוססים שרק מגבירים את הקונפליקטים בין כל המשתמשים ברחוב. כדאי גם לזכור, איך שהרחוב נראה זה עניין של בחירה. במשך עשרות שנים התאימו את העיר שלנו כדי שתוכל להכיל יותר מכוניות. ברחוב הרצל לדוגמא, היו פעם מדרכות רחבות ועצים בוגרים שמישהו חשב שעדיף לבטל עבור כמה חניות. סביר מאד להניח שלא נעשה סקר תשבים לפני שכרתו את כל העצים והרחיבו את הכביש.


לפני כל פרויקט שמטרתו להחזיר את המרחב ציבורי להולכי רגל נשמעות מחאות אדירות על הפגיעה בנהגים שגרים באזור. אבל אחרי שאבק העבודות שוקע, קשה לדמיין שיש מישהו שיחשוב ברצינות שכדאי להגביה חזרה את כיכר דיזנגוף, לבטל את המדרחוב בשוק לוינסקי או לסגור את פארק המסילה כדי להחזיר כמה מקומות חניה.



מוזמנות להשאיר תגובות כאן או להצטרף לדיון בטוויטר








360 צפיות0 תגובות
bottom of page